طارق شوقي وزير التربية والتعليم امتحانات الفصل الدراسي الأول 2019
طارق شوقي وزير التربية والتعليم امتحانات الفصل الدراسي الأول 2019

تقترب امتحانات الفصل الدراسي الأول هذا العام والتي بدأت مبكره هذا العام في محافظة القليوبية للصف الأول الثانوي بداية من يوم 13 ديسمبر، ولكن طبقا أن هناك صفوفا سوف تستثني هذا العام من امتحانات التيرم الأول طبقا للنظام الجديد المطبق بداية من العام الدراسي 2018/2019.


وقد وضح الدكتور طارق شوقي، وزير التربية والتعليم والتعليم الفني، الصفوف المستثناه هذا العام من امتحانات الفصل الدراسي الأول وهم تلاميذ الصف الأول الابتدائي حيث طبقا للتعليمات فهؤلاء التلاميذ لن يؤدوا امتحانات منتصف العام الدراسي الحالي 2018 /2019.


وأكَّد "شوقي"، في تصريحات له عبر جروب "ادعم د. طارق شوقي" على "واتس آب"، أنه لا توجد امتحانات في النظام الجديد في السنوات الأربع الأولى.


وكانت إحدى أولياء الأمور، قد وجهت لوزير التربية والتعليم عبر الجروب المذكور، استفسارًا، مضمونه: "دكتور طارق بعد إذنك هل الصف الأول الابتدائى ليه امتحانات نصف العام هى ومرحلة كي چي؟ ولو آه، مين هيحدد المواعيد الوزارة أم كل مدرسة؟".

تحميلات

أختر ما تريد:

تعليقات
22 تعليقًا
إرسال تعليق
  • Unknown
    Unknown22 نوفمبر 2018 في 8:36 م

    وسنة تانية ليها امتحانات

    حذف التعليق
    • Blogger
      Blogger22 نوفمبر 2018 في 8:38 م

      هل يوجد امتحانات اولي ثانوي الترم الاول ام لا

      حذف التعليق
      • Blogger
        Blogger22 نوفمبر 2018 في 8:38 م

        هل يوجد امتحانات اولي ثانوي الترم الاول ام لا

        حذف التعليق
        • Unknown
          Unknown22 نوفمبر 2018 في 8:39 م

          ما هي الصفوف المستسناه من الامتحانات

          حذف التعليق
          • Unknown
            Unknown22 نوفمبر 2018 في 9:24 م

            يعني كده رابعة ابتدائي ملهاش امتحانات الفصل الدراسي الأول

            حذف التعليق
            • غير معرف22 نوفمبر 2018 في 10:02 م

              تمغ

              حذف التعليق
              • غير معرف22 نوفمبر 2018 في 10:03 م

                تم

                حذف التعليق
                • Unknown
                  Unknown23 نوفمبر 2018 في 12:42 ص

                  موقع ممتاز

                  حذف التعليق
                  • Unknown
                    Unknown26 نوفمبر 2018 في 11:22 م

                    ميعاد امتحان نصف العام للصف الثانى الاعدادى بمحافظة الاسماعيلية .

                    حذف التعليق
                    • Unknown
                      Unknown29 نوفمبر 2018 في 9:19 م

                      جدول امتحان محافظة المنوفية

                      حذف التعليق
                      • Unknown
                        Unknown1 ديسمبر 2018 في 7:15 م

                        ع كيفك ي وزير

                        حذف التعليق
                        • Unknown
                          Unknown2 ديسمبر 2018 في 1:20 ص

                          هل اللى فى سنة أولى السنة دى لما يروح إعدادى هيدرس ماث وساينس حتى لو مدارس عربى. ارجو الرد على السؤال لانه محير ناس كتير اوى

                          حذف التعليق
                        • Unknown
                          Unknown3 ديسمبر 2018 في 11:56 م

                          ممكن اعرف سنه رابعه ابتدائي ايه النظام علشان انا متلخبطه

                          حذف التعليق
                          • Unknown
                            Unknown3 ديسمبر 2018 في 11:57 م

                            ممكن اعرف ايه نظام سنه رابعه ابتدائي

                            حذف التعليق
                            • Unknown
                              Unknown5 ديسمبر 2018 في 8:36 م

                              عايزة أعرف نظام أولى ثانوى فى إمتحانات نصف العام هل فى إمتحان والا لأ
                              أنا حاسه إنى تايهة فى السنة اللى ملهاش ملامح دى
                              الرحمة ياوزير التربية والتعليم مرة تقولوا فى إمتحان ومرة تقولوا مافيش إمتحان
                              ترفقوا بأولياء الأمور وبالضغط اللى هم فيه من مصاريف وحياة صعبة فى مصاريفها ولكم جزيل الشكر والإحترام

                              حذف التعليق
                              • Unknown
                                Unknown7 ديسمبر 2018 في 4:22 م

                                أتمنى أن يعمم نظام العسكرية في المدارس لانضباط الطلبة والمدرسة عموما

                                حذف التعليق
                                • غير معرف11 ديسمبر 2018 في 12:57 م

                                  متى تبدأ امتحانات الشهاده الاعداديه محافظة الغربية

                                  حذف التعليق
                                  • غير معرف11 ديسمبر 2018 في 4:58 م

                                    طلبه اولي ثانوي تايهين مش عارفين اي حاجه حتي المدرسين مش عارفين اي ملامح عن النظام الجديد المفروض النظام ده يطبق علي اولي ابتدائي مش بعد ما شاب ودوه الكتاب علي راي المثل

                                    حذف التعليق
                                    • غير معرف11 ديسمبر 2018 في 4:58 م

                                      طلبه اولي ثانوي تايهين مش عارفين اي حاجه حتي المدرسين مش عارفين اي ملامح عن النظام الجديد المفروض النظام ده يطبق علي اولي ابتدائي مش بعد ما شاب ودوه الكتاب علي راي المثل

                                      حذف التعليق
                                      • غير معرف15 ديسمبر 2018 في 5:00 م

                                        انا اختي في سنه اولى ثانوي وهي مش عارفه تحدد كيفيه مذاكرة الماده ولا عارفه تبدأ منين او تبدأ بإيه عايزين تفسير للنظام المهبب ده

                                        حذف التعليق
                                        • غير معرف15 ديسمبر 2018 في 5:01 م

                                          انا اختي في سنه اولى ثانوي وهي مش عارفه تحدد كيفيه مذاكرة الماده ولا عارفه تبدأ منين او تبدأ بإيه عايزين تفسير للنظام المهبب ده

                                          حذف التعليق