رواية ماسة الادهم الفصل التاسع عشر  

ماسه الادهم 
البارت ١٩

"اللهم اجعل لنا من كل ضيق مخرجا ومن كل هم فرجا ومن كل بلاء عافيه" اللهم امين 🤲🤲
صلي على النبي محمد عليه افضل الصلاه والسلام 

صحيت ماسه وبتلبس علشان تدور علي شغل 
لقت تلفونها بيرن 
اللو مين 
ادهم .... ايه ده حرمي المصون مش مسجله رقم معقول 
ماسه ...ادهم هو انتي 
ادهم دق قلبي لما قالت اسمو ولكن كالعاده تجهل مشاعره وقال ...اه انا يا حرمي المصون 
ماسه ...انا مش مرات حد وهنتطلق 
ادهم ...طق طق مش بمزاجك بمزاجي انا اللي اقول هنتطلق ولا هنكمل  
ماسه ...اوووف عوزه ايه علشان متاخره 
ادهم باستغراب ...متاخره ليه الهانم ورها حاجه وانا معرفش ومش الفروض تساذني قبل ما تروحي في حتي قال جمله الاخيره بغضب 

ماسه ...ايه حيلك حيلك وانتي مالك اروح مرحش  
ادهم بغضب اكبر ...ماااسه متعليش صوتك وانتي بتكلميني مفهوم وتاني حاجه عالله اسمعك انك رحتي في حته من غير ما تقوليلي مفهوم 
ماسه بعناد ...لا مش هوطى صوتي يا ادهم واللي عندك اعمله بس كده وهنزل يا ادهم باي 
وقفلت الخط في وجه ادهم 





ادهم بغضب ماشي يا ماسه ولله لعلمك الذي تتكلمي مغليه بعد كده باحترام 
ورن علي شخص وقال 
خليك ورها وتعرفي هي ريحه فين مفهم 
الشخص ...تحت امرك يا ادهم باشا 
وقفل ادهم وقعد 
خبط العسكري علي الباب وادهم ادلو الأمر بدخول
العسكري ادي تحيه ...وقال ادهم باشا اللواء عوز حضرتك حالا 
ادهم ..تمام روح قول لفريق يجهز ويروحو غرفت الاجتماع 
عسكري ...تمام يا فندم 
وخرج 
وبعد وقت كلو قاعد في قاعه الاجتماعات 
اللواء إسماعيل ...انا جمعتكم انهارده لاني في مهمه جديده ولانكم أكفاء الظابط هنا في مجموعة اخترتكم واعرف انكم هتقدرو علي المهم ده 

ادهم ... عباره عن ايه المهم ده 
اللواء ... في ناس تبع الم*فيا هيهربو اس*حه ومخد**ت وخاطفين بنات علشان يتجرو بيهم وكمان اث*ار في الشحنه بتعته 
وده اصعب مهم ممكن تقبلكم لاني في ظباط قبلكم مسكوا القضيه معرفش يمسكوهم علشان الناس ده من كبرات البلد  
وطبعا علشان انتم اكفاء الضباط اخترتكم انتم لأنهم لمهمه ده 

ادهم ..واحنا قده يا فندم عوز الملف ندرس المهم ده 

وخرجو الفريق ذهبين لمكتب ادهم 
علشان يحضرون المهم اللي هتنفذز علي بليل 
وقعدو يدرسو القضيه 
وادهم تركهم بعد ما درس القضيه ومشي 
الو يا ابني عرفت راحت فين 
الشخص ..هي عماله تلف علي مستشفي شكلها بدور علي شغل وبعدين طلعت راحت الكافية ****وقعده لوحده 
ادهم ...طيب تمام خليك ورها لغايت لما اجي 
الشخص ..حضر يا باشا 

ذهب ادهم الي الكافيه ______

          ______________ماسه الادهم 

عند حور خرجت حور ذهبوا اللي الكليه ومعها اسيل 
وبعد وقت خرجوا اه ياني الدكتور لطخ عمال يتكلم يتكلم ثلات ساعه المفتري عمال يشرح مش عامل حساب لقعدين اه 
ضحكت اسيل علي حور ...طيب يختي يلا واعزميني علي الاكل اللي وعدتني بيه يلا 
حور ...يلا وذهبوا سوين الي المطعم وطلبة الاكل واكله
وكل هذا تحت أنظار هذا الشخص اللي قاعد مرقبهم 

بعد ما طلبو الاكل واكله استأذنت اسيل ذهبت الي الحمام واحد جي وبيعاكس حور 
ومسك أيدها وقال .. الحلوه قعده لوحده ليه 

حور بخوف وسحبت أيدها ..وانت مالك امشي بدل ما اصوت والم الناس ده كلها 
ولسه بتكلم 
زين جي وضرب بوكس في وشه وعمال يضرب وحور بتبكي وخايفه وزين قام ومسكه ومشيو 

حور... سيب ايدي اه ايدي بقولك سبها وتركها أيدها واتنهد ومسد علي شعره ليخفف من غضبه 
وصعبت عليه وقال خالص متعيطيش وقرب منها ومسح دمعها اهدي انا جانبك 
حور وقد حست بأمان وهادي بعد الشئ ...شكرا شكرا علي انقذك ليه 
زين حول يخفف الجو ...مع اني مفرود كنت سبتك وانتقم من اللي عملتي فيه في المول فكره 

حور ضحكت ....ههههه قلبك اسود 
زين ..انا لا ولله انا زين 
حور ...حور اسمي حور 
زين .... اسمك حلو 
حور اتكسفت ورجعت حصلت شعرها لخلف ... شكرا 
أنا لزم امشي لاني سبت اسيل لوحده 
زين ... طيب رقمك  
حور ... لو بس لو القدر جمعنا 
زين ...ماشي باي 
حور ....باي
ومشي زين وآسيل رنت علي حور وحكتلها كل حاجه وحور دخلت تحاسب بسب عزر اسيل اللي مش معها فلوس_____

        _______________ماسه الادهم 

ذهب الفريق ادهم لتنفيذ المهمه 

وسفرو للصعيد 







نزلوا الفريق علي حدود الصعيد واستقبالهم ناس وما بنهم رجال كبير في السن باين عليه الهيبه والوقار وشموخ 

يا مرحب الف حمد لله على السلامه 
كان واقف ادهم في الامام لانه القائد 
ادهم مد ايدو ليسلم علي الحج مهران ... الله يسلمك يا حج مهران جهزات الحاجه 
الحج مهران ...اكيد يا ولدي كل حاجه جاهز 
ادهم تمام كده احنا نلحق نروح مكان التسليم علشان مفيش وقت 
وذهبوا الفريق ورا ادهم لبيتدو تنفيذ الخطه 
وبعد وقت اعطاء ادهم الاشاره لفريق ليقفو في الأماكن المحدده وقال عوز المهم تتم بنجاح لشهاده يا رجاله اشهد ان لا اله الا الله جهازين يا رجاله 
كله بصوت واحد جهزين يا فندم 
ياسين حضن ادهم وبعد ادهم لو حصل حاجه تبقا تقول لرهف اني بعشقها وخلي بالك منها مشي يا صحبي 
ادهم ...ايه يا عم الافوره ده أن شاء الله هنخلص المهم بنجاح زي كل مره 
ابتسم ياسين ..أن شاء الله 
يلا يا رجاله وكل واقف في الأماكن المحدده مستنين لما الرجاله توصل لتسليم المهمه 
وصلو العربيات وفيها الشحنة واعطاء ادهم اشاره لواحد يحدف قنبله مسيله لدموع واعطاء الضباط الاشاره ليبسو المسك تبعو وحدفو الضابط الق*بله بحزر وجري إعطاء اشاره لادهم أنهم تمام 
وانفجرات القنبله وبتدو الحراس يدربو نار وحص اشتباك ما بنهم 
وادهم جري لانه لحظ زعيم العصابة هيهرب منهم 
وجري وره ريح فين بس ده انتي هتشرف معانه وتستمتع لاقامه بتعتنا وفي للحظه اتنين من العصابه جم وقفة ورا ادهم ومسكين مسدسات 
ضحك الزعيم ومسك مسدسو لا مش انا اللي بتمسك بسهل يا ادهم باشا نزل سلاحك 
ادهم بمكر ..بينزل سلاحو ببطق وحزر وفي لحظه كان ماسك واحد ولفو نحيتو وضربه برصاص وواخو حمايه والحارس التاني جي يضرب نار ادهم اتفدها وادهم بذاكاء وأطلق النار علي التاني 
واتبقا الزعيم وادهم سلم نفسه احسن بدل شوشره 
حوطت الفريق بتع ادهم و ياسين بعد ما مسكو الكل وقفو ومسكو الزعيم 








ادهم ...نهايتك علي ايدي يا زعيم وانا منتظر للحظه ده من زمان 
وحد من اللي العصابه عايش مسك مسدسو وصوبو علي ادهم وجي يضربو 
كله مصدوم وياسين ادهههههاممممم ____ 

                _______________ماسه الادهم 

عند ماسه 
فلاش باك 
ذهب ادهم لها في الكافيه كانت قعده طلبه مشروب 
وبتبحث عن شي في هاتفها 
رح ادهم قعد ماسه رفعت راسها 
انتي قلي... انتي ايه اللي جابك هنا وجاي ليه 
ادهم ...مرتي مسمعتش كلمي فا قولت اجي اشوف بتعمل ايه من ورا جوزها 
ماسه ... إنا مش بعمل حاجه غلط وبعدين طلما انا لسه في بيت اهلي ملكش كلمه عليه أو ما ادخل بيتك احكم زي ما انتي عوز 
ادهم ...انا لغايت دلوقتي هادي معاكي متخلنيش اوريكي الوش التاني يا حلوه لانك هتدمي مفهم وعالله اسمع انك خرجتي من ورايه 
ماسه ...هو انتي اصل عرفت مكاني الذاي هو انتي بترقبني 
ادهم ...انتي شكلك ناسيه اني ضابط ولا ايه اقدر اجيبك من تحت الارض لو عوز 
ماسه ....امممم ولله حلو اوي كده انتي خلتني اجيب أخري اوووف بارد ومسكت تلفونها وجي تمشي 
ادهم مسكها اولا مسمحتلكيش انك تمشي وانا لسه ما خلصتش كلم اقعدي 
قعدت ماسه ونفخت بضيق نعم عوز ايه 
ادهم ...شطوره بتسمعي الكلم عجبتني اسمعي بقا عالله اشوفك تشتغلي بره جوزك معه مستشفي كبيره وفروع كتيره عوزه تشتغلي يبقا هناك باره لا مفهوم
ماسه....اووف ايه كل تحكمات دي انا مش تحت تحت امرك عشان انفذ كل حاجه اللي اطلبك
ادهم ... لا هتنفذ كل اللي انا باقوله وما فيش شغل اي مستشفيات تانيه لو عوزه تشتغلي يبقى في المستشفى بتاعتي مش عاوزه خلاص انتهى الموضوع مش هتشتغل برده

ماسه ...اوف كل ده كل ده تحكومات حرام عليك يا اخي وسيبته ومشيت 







ادهم صاحب ايديها و تدفع الفلوس واخذها ومشي 

خرج ادهم من الكافيه بصحبه ماسه وقال انا هطلع ماموريه حسك عينك اسمع انك تطلعي بره او تخرجي من ورايا وانا هافضل عيني عليك و متابعك واعرف كل اخبارك
باك 
ذهبت ماسه اللي الدار من غير ما تقول الادهم 
ولاكن هناك عيون ترقبها من بعيد 

مساعده تلعب مع الاطفال في الدار وتوزع عليهم الهدايا قلبها نقبض حاسه ان في خطر وخوف على ادهم وقالت في نفسها انا ليه حست بشعور ده وليه خايف عليه 
و فاضل بالها مشغول على ادهم 
طيب ممكن يكون حصل له حاجه يا رب يخلص المهم وهو كويس 
وفضل الخوف مسيطر علي ماسه 
وبعد وقت خرجت ماسه من الدار وركبت العربيه وهي ماشيه حسيت بحد بيركبها وماشي وراها بصت في مرايه العربيه لقيت عربيات ورها وزودت السرعه
لقيتهم برده ماشيين وراها ________


                    _______________

تحميلات

أختر ما تريد:

تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق