رواية ماسة الادهم الفصل العشرون


" اللهم لا تدع لي أمرا الا يسرته ، ولا حلما الا حققته ، ولا امنيه  الا أسعدتني بالعيش في جمال واقعها ، ولا دعاء الا أثلجت قلبي بقوله "
ماسه ...كانت ماسه ماشيه بعربية ولفت نظرها اني في  عربيه ماشي خلفها 
وقالت ماسه هو في ايه بظبط وحولت تبعد عنهم  بس كانو بيقربو منهم و في عربيه وقفت قدام عربيتها راحت داست فرامل  بسرعه لدرجت صوت فرمل كانت مسموعه بصوت عالي 
نزلوا شخصين لبسين قناع وفتحة بابا عربيه ماسه 
ماسه ...في ايه ايه الغباء ده ابعدو عني  ابعد ايدك اممم اممم
شخص... اسكتي خالص وطلع منديل وحطو علي أنفه وغابت ماسه عن الوعي واخر حاجه شفتها قبل ما تستلم لهذه الغيمه السوده أنهم وحد منهم شالها وركبها العربيه وبعدين غابت عن الوعي 
الشخص رن علي مجهول ...تمام يا باشا هي معانه دلوقتي 
مجهول ....مش عوز حد يلامس شعره منها مفهوم
الشخص ...تمام يا باشا 
  
           _______________ماسه الادهم
في بيت رحمه 
كانت رحمه قعده بتلعب في الفون  اوف ايه الزهق ده أنا اروح اشوف حاجه اكلها وجات تقوم تلفونها رن 
رحمه... مين الغلس ده 
وبصت لقت رقم سبتو التلفون ورحت تجيب الاكل تاكل 
وبعد وقت قعدت علي السرير 
وقاعده بتاكل تلفونها رن تاني 
رحمه  ده غلاسه بقا طيب وردت عليه  انتي يا بارد يلا معندكش دم يا مش محترم يا 
اسر.... ايه يا ماما راديو وتفتح اهدي ايه كميه الشتائم ده 
رحمه .... انت مالك يا اخي اش حشرك يا بارد وبعدين مين انتي وبترن ليه دلوقتي 
اسر ...بت انتي عبيطه ها عوزه افهم بس 
رحمه ...ليه مش فهم انتي بترن وبتهزقني ده انتي بارد بصحيح  ولله  هاحطك في الحظر ها 
اسر... استني يا بت المجنونه استني انا اسر 
رحمه ...معرفش حد بالاسم ده اقفل يلا ايه البلاوي ده بتسد  النفس ده منك لله 
اسر ... يا حجه انا اخو  ادهم  بس ثواني بس هو انا كل ما نتكلم بتقومي  بتاكلي
رحمه ... احم يا كسفتك يا حازم وانتي مالك باكل مكليش باكل من تلاجه امك مثلا 
اسر ...رحمه متجبيش سيره امي علي لسانك فهم 
رحمه بحزن ..اسف ولله ما اقصد اني اديق بس انتي اللي  غلست  
اسر ...خالص  انا لذم اقفل دلوقتي 
رحمه ...اسر صدقني مكنش قصدي 
اسر ... خالص يا رحمه بس انا فعلا لذم اقفل 
وقفل اسر الخط 
قعدت رحمه مضيقه لأن اسر زعل منها قعده كملت الاكل وهي بتكلم نفسه طيب اصلحو ازاي 
والباب خبط ادخل 
دخلت ضحي ..رحمه طنط عوزاكي باره 
ابتسمت رحمه بخيث استغربت ضحي من ضحكت رحمه وقالت ...رحمه هو في حاجه مالك بتبصلي كده يا ماما خفت في ايه يا بنتي اتلبستي ولا ايه 
رحمه ...تعالي جانبي يا ضحي عوزكي في خدمه 
قعدت ضحي وهي قلقانه من نضرات رحمه 
رحمه ...بصي يا ضحي هو لو انتي  زعلتي حد من غير قصدو هتعملي ايه 
ضحي ...هعتذر 
رحمه  وضربت علي وجها ...اصبر يا ربي جبتك يا عبد المعين تعني طلع وسكت هو باقي الجمله ايه قالت كده 
ضحكت ضحي عليه  وهزت كتفها معرفش
رحمه ..بصي يا ضحي انا غلط في حد وحد ده متوفي يعني ولدت الشخص اللي كنت بكلمو متوفيه ومن غير قصدي شتمه اعمل ايه  اديني فكره اصلحو






 
ضحي ...وجهي واعتذري وهو هيفهم انك مش قصدك 
رحمه ...معاكي حق هروح بكره الشركه بتعتو واعتذر ليه  
ضحي ...ماشي يلا بدل ما طنط تنفخنا 
رحمه لتكمل اكل ...قولها ماشي جايه لما تخلص 
دخلت ولدتها وهي مسكه الشبشب ابو ورده قومي يا بت الجز*ه بتكلم مهما تكلي مش بيبان عليكي قومي يا بت  قومي نضفي الشقه بدل ما انتي قعده كده
وحدفتها بشبشب 
ضحكت ضحي علي هذه الفتاه المشاغبه 
ورحمه ...اه يا ماما  خالص طلعه اه ايه ده البيت مفهوش راحه ابدا فينك يا قره عيني  ولله لما اشوفك هطلع  عليك الجديد وقديم  علشان سيبني كده في المرمطه ده 
ولدتها ..انتي بتبرطمي بتقولي ايه يا بت 
رحمه ...ولا حاجه يلا يا ست الكل 
وخرجو 
         _______________ماسه الادهم
ياسين ...ادههههههمممم وجري عليه اخد الطلق هو 
وقع علي ادهم 
ادهم ..ياسين ليه تعمل كده 
ياسين بابتسامه بآلام ... انا  افديك بحياتي يا صحبي 
ادهم مسك مسدسه وصوبه على  الحارس اضربوا بالنار وكل الفريق بتاعه ادهم مسكوا العصابه وكمان رئيس العصابه ويحطوا في  العربيات الشرطه وقعد يزعق  بيقول اسعاف اسعاف بسرعه ياسين ما تموتش وقعد يخبط على وجههم ياسين فوق يا ياسين افتح  عينيك اوعى تغمض عينيك اسعاف اسعاف يا شويه بهائم  الاسعاف بسرعه  وبعد قيل من اللحظات وصلت العربيه الاسعاف ونزلو  المسعفين وحطو  ياسين علي سرير النقال بحظر وخرجو وادهم خلفهم  وخالف علي ياسين الذي افده بروحو وتوعد  لرئيس العصابه ان ينتقم منه
وادهم وهو ماشي خلف المسعفين  راح رئيس العصابه قعد يضحك كان  ادهم مستغرب وقال بتضحك على ايه 
راح قال الحق المدام بسرعه و قعد يضحك ادهم تعصب وراح ل عند وقعد يضرب فيه وضباط بيحولو  يخلصوا هذه الرجل من ايد الذي لا يرحم وبيحول يبعدو واخير بعد بصعوبه وهو بيقول اوعك تجيب سيره مرات علي لسانك *** 
ورئيس العصابه بصق الدماء من فمه بسبب لكمه ادهم الذي جرحتو وشوهت وجهة وقال مش مصدقني صح طيب اتاكد انها كويس كده وضحك 
ادهم .....انت عملت ايه اللي امراتي وانت انت ازاي قدرت توصل لها 
رئيس العصابه وهو بيضحك شماته.... دي حاجه سهله يا برنس قصدي  يا صقر في بيقول عنك يا صقر
رئيس عصابه قرب من ادهم وهمس في اذنك وقال لو عاوز مراتك سليمه طلعني من هنا ادهم بعصبيه وديني لو لمست شعره منها والله لندمك في الساعه اللي  تولدت فيها مش انا ادهم الرفاعي اللي يتهدد خذهم من هنا بسرعه ومشيت العربيات البوليس وادهم ركب بالعربيه عربيته ومش وراء الاسعاف هو بيحاول يرن علي ماسه عشان يطمن عليها ولكن مش بترد 
رن على اهلها رد احمد وقال  السلام عليكم ازيك يا ادهم يا ابني طمئني عملت ايه انت بخير 
ادهم رد قال .....ماسه ماسه فين  
رد ولد ماسه بستغرب ... وقال ماسه  ما رجعتش لأنها بدور علي شغل  لسه ما رجعتش
ادهم بعصبيه.... يعني الكلم صح اللي بيقولوا 
ولد ماسه .. مين بيقول وبيقولو ايه يا ابني انا بدأت اخاف طمني  
ادهم بعصبي .... قل وانا امراتي دلوقت مخطوفه  وانتم مش عارفين 






احمد بصدمه .... ايه بنت مخطوفه
ولدت ماسه سمعت اخر جمله.... وكانت ماسكه صينيه فيها كوب  من القهوه وقعت في الارض  وخبطت على صدرها وقالت بنت يا لهوي قاعده تبكي انا عاوزه بنتي بنتي وقعدت تبكي واحمد راح لها وقال اهدي بس هنشوف حل دلوقت 
وجه احمد حديث ادهم انقذ لبنتي ارجوك يا ادهم ارجوك انقذني بنتي البنت الوحيده
ادهم  بهدوء مخيف  .... ما تقلقش وعد مني هتنام في حضنك النهارده قبل بكره وده وعد من ادهم الرفاعي
وقف ادهم مع ولد ماسه وصل ادهم اللي مستشفى  حطو ياسين  على سرير التراري... ودخلو علي الاوضه العمليات  وقف محتار جدا وأهل ادهم وصلو اسر ... ايه اللي حصل يا ادهم 
ادهم ...حكالهم كل حاجه وبس كده  ولاكن مقلش حاجه وحده ليهم اني ماسه اتخطفت علشان جدتو متعبش 
مش ادهم بعيد عنهم وهو بيرن علي الشخص اللي بيراقب ماسه  مش بيرد 

ادهم اتاكده أنها اتخطفت فعلا 
ادهم نادي علي اسر وقال أنا هروح مشوار بسرعه وجي خلي بالك منهم واي حاجه تحصل تبلغني بيها مفهمو 
وجي يمشي لقا عسكري جاي عليه 
وقف يحترم العسكري وادي التحيه ...وقال ادهم باشا في حد عمل يرن علي تلفون ياسين باشا 
اخد ادهم التلفون وكانت رهف بترن
اسر ..مين يا ادهم 
ادهم ..ده رهف 
اسر رهف مش ده الدكتور صحبت مراتك ايه اللي يخليها ترن علي ياسين 
ادهم ... ياسين بيحبها الدكتوره ده يا غبي 
رد انتي عليها بس قلها بهدوء يعني مهد  الموضوع علشان ورايه مشور مهم خالص 
اسر بتفهم ...ماشي 
وادهم خرج من مستشفي وهو في قمه الغضب لأنهم اتجرو يخطفو أو فكرت أنهم يخدو أو يقربو من حاجه تخصه ولا ده مراتو وده سوء  وعد ادهم نفسو أنه يضمرهم وحد وحد 
وركب ادهم السيارة ومشي بيها اقصى سرعه وصل
وصلت قدام باب من المخابرات ادخل بسرعه ادخل على مكتبه ادخل وراء العسكري وادي التحيه 
قال ادهم نادي الرائد يوسف فور وبسرعه 
العسكري ...حاضر وخرج العسكري 
وادهم جالو اتصال  وبص علي الشاشه  بغضب 
   
        ___________ماسه الادهم 
                      بقلم هند على 
في مناطق مقطوعه في المكان العباره عن مخزن 
كانت ماسه قعده علي الكرسي ومربوطه  وبتدت تفوق من تأثير المخدر 
وكانت بتصوت ولاكن حطين شريطه علي فمها 
اممممم وقعده بتبكي وبتهز في الكرسي يمكن حد يسمعها ويسعدها اممممم اه اه وابتدت تبكي اهي اهي اممممم وقالت في نفسها يارب يارب  ادهم انقذني اهاااااااا وشهقتها بتذيد جامد 











وكان في حراس دخلين يشوفوها فاقت ولا لا 
فتحو الباب وحارس قال ...ده المزه صحيت يلا 

وبصلها لسه شهونيه ومليانه رغبه 
الحارس قرب من ماسه وحق دقنو وهو بيبلع لعابه بصعوبه ...اه  يا حلوه انتي ومسك خصله من شعرها وقال لولا اومر الباشا ني متجبش جنبك  لكنا وبصلها بشهونيه اكبر وقعدو يضحكو 
ماسه قعدت تبكي اكتر وشهقتها بتذيد 
وحد اخر من الحرس قال ... بقول يا معلم  ما ندقها وكده كده الباشا مش هيعرف 
ماسه ..اممم وبتهز في رأسها با لا وقالت بصوت مش مسموع بسبب هذه لاصق اممم اه يا رب يا رب وكانت بتستنجد بربنا 
والمعلم ...معاك حق كده كده  ارئيس مش هيعرف حاجه وكمان هو بس وخدنها علشان نهدد جوزها  وبعد كده نسبها طيب ولله فكر يلا بس انا الاول وضحككك 
قعدت ماسه تصرخ اكتر وحرس بيقرب منها وشال لزقها 
ماسه ..اهههه ونبي ونبي سبني اه اه 
حرس ...وفري صراخ ده لبعدين يا قطه وقرب اكتر منها
ماسه .....لا لا لا اااااا  __________
             ___________ماسه الادهم 
    

تحميلات

أختر ما تريد:

تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق