رواية ماسة الادهم الفصل الثامن  

ماسه الادهم 
البارت التامن

بعد ما خرج ادهم من الدار 
ماسه وقفت بذهول من هذا الشخص المستفز 
ماسه ...بارد حيوان مغرور اععااااا اوف مستفز 
وخرجت ماسه ركبت عربيه وروحت وصلت البيت 

دخلت ماسه المنزل 
ولدت ماسه ...ماسه كنتي فين كل ده قلقتيني عليكي و قافله تلفونك ليه 
احمد والد ماسه ... خلاص يا زينب خلي البنت تقعد تسريح وبعد كده تحكي يلا يا حبيبت بابا روحي غيري وتعالي اتغدي 
ماسه بصيت له امتنان لانه فهم عليها انها مش قادره تحكي حاجه 

ماسه ..حاضر يا بابا وحضنت وقالت بهمس شكرا يا ابو حميد انك انقذتني
احمد ...هههه طيب يلا روحي غيري وتعالي اتغدي 
ماسه باستو ودخلت الاوضه اخدت شور وغيرت وخرجت تغداء 
وبعد الغداء سبتهم ودخلت الاوضه علشان تدور علي شغل وقعدت علي الابتوب واخيرا لقت مستشفى محتاجه دكتوره ورنت علي الرقم المكتوب في الإعلان 
ورنت مستنيه الرد 
الو 
ماسه ..الو مش ده مستشفي *** محتاجين دكتوره 
السكرتيره ...اه يا فندم هي 
ماسه...طبيب هو امتي اجي اقدم واعمل انترفيو 
السكرتيره ....بكره الساعه ١٠ الصبح 
ماسه... خالص ماشي وقفلت وقعدت تدور علي cv في بتاعها مش لاقياها
ماسه ... راح فين ده وقعدت تدور وقالت ممكن الاقيه في العربيه لبست بسرعه واخدت مفاتيح العربيه ونزلت تدور فيها علي امل أنها تلقي 
ولاكن ملقتش 
ماسه ...اوف انا نقص طيب راح فين تفتكري يا ماسه وغمضت عنها وقالت افتكر افتكري حطتي فين 
وفتحت عينيها فجاه وقالت 
ماسه...يا نهار اسود ده نسيت في مكتب المستفز 
طيب اعمل ايه اه يادي المصيبه يا حظك الوحش يا ماسه اععاااااا وقالت بكره هروح اخدو قبل مروح المقابله 

_____________________ بقلم هند علي

في منزل رهف بتحديد في غرفتها 

قعده بتفكر في ماسه وازاي تحميها  
رهف ..يا ربي أنا لزم اقولها وتلفونها من الصبح مقفول اوف ولو رنيت علي طنط هتقلق 
والعمل انا هكلم البت رحمه ونشوف نعمل ايه ومسكت تلفونها ورنت انتظار لثواني وردت رحمه 

رحمه بصوت نعسان ..الو في حد يرن دلوقتي

رهف ... رحمه فوقي كده وركزي انا مش عارف انام وانتي نايمه في البطيخ 
رحمه ..خير يا رهف قلقتيني طنط فيها حاجه 
رهف ضحكت بسخريه ..ها كويسه متقلقيش المهم وحكتلها كل حاجه وبس يا ستي كل ده حصل وصحبو حظرني وانا خايف عليها اوي وكمان تلفونها مقفول 
رحمه ..طيب واعمل هنعمل ايه 
رهف ...انا برن عليكي علشان نعرف نصرف ازاي أو تديني فكره مش تساليني
رحمه ..طيب ما ترني علي ماما ماسه

رهف ..لا لا مش عوزين نقلق بصي بكره أن شاء الله نقول لها
رحمه ..ماشي مفيش حل تاني قدمنا 
رهف ..تصبح على خير
رحمه بضحك ..ده لو ماسه سمعتك هتنفخك قصدك تصبحي علي الجنه 
رهف بضحك ..ماشي وانتي من أهلها سلام 
رحمه ..سلام 









بعد ما قفلت رحمه 
رهف حست بحركه بخارج غرفتها فا خرجت تشوفها في أي 
خرجت رهف 
وقفت مصدومه ....

_______________________ بقلم :هند على 
في منزل رحمه 

رحمه طيب انا جعت دلوقتي اعمل ايه وقامت روحت المطبخ وفتحت التلاجه 
وعينه جات علي هذا الطبق 
رحمه الله محشي وخرجتها وخرجت بيبسي و برجر وقالت الله الله ولله بطني هتشكرني وخدتو وقعدت علي الكرسي وقعدت تاكل 
....انتي بتعملي اي 
رحمه بخصه ..كح كح كح وشربت مياه في حد يخض حد كده ها انت متخالف ياض 
مازن ...ههههه اه انا وبص علي الطبق وبرق وقال يا نهار اسود كل ده يا مفتريه 
رحمه وهي بتاكل ...خمسه انهارده الخميس وساعه خمسه في ايه انتي هتقر عليه ده أنا هفتانه و مكلتش حاجه 

مازن بصدمه وبيمثل الشلل ...اه اه الحقوني امال مين اللي كان واكل في العشاء ها 

رحمه قامت.... وخالصت الطبق الاكل ايه سديت نفسي من على الاكل 
مازن مسك الطبق ...لا ولله لا خدي الطبق كول بمره يا طفسه ويا ريت بيبان عليكي إنما لا زي ما انتي مش بتخن 
رحمه ... 🖐️🖐️ خمسه وخميسه امشي يلا من هنا ده أنا عود فرنسي

نتعرف علي مازن 
مازن اخو رحمه الصغير عندو ١٧سنه في ثلاته ثانوي 
بيحب الضحك والهزار جدا بشرته بيضاء وشعره الاسود الناعم عندو عضلات لأنه بيحب الرياضه 
ونفسو يدخل هندسه وشاطر في الدراسه يعني دحيح الدفعه 

_________________ بقلم :هند علي

يوم جديد علي ابطالنا 

عند ماسه صحيت بادري وقامت وصلت وقرأت الورد 
وخرجت من الغرفه دخلت المطبخ لقت ولدتها ماسه جات خلف زينب وصباح الخير يا زوزو 

زينب بخضه ... يخربيتك خضتيني  
ماسه بتضحك ...هههه مش قادره ههههه 
زينب بغضب ...امشي من وشي يا بت انتي امشييي
ماسه ...خالص خالص انا ماشي واخدت سندوتش وقبله ولدتها وخرجت
صباح الخير يا ابو حميد
احمد ...صباح الخير يا حبيتي بابا
ماسه... صباح نور يا حبيبي 
احمد.. حبيتي ريحه فين من الصبح 
ماسه ... ريحه اعمل مقابله وقبل ما اروح اعدي علي مستشفي اللي رحتها امبارح علشان نسيت cv بتعي عندهم 

احمد ...ماشي يا بنتي خلي بالك من نفسك 
ماسه ..ادعيلي كتير يا حج وقبلت. من جنته ومشيت 
وركبت العربيه وساقت العربيه بسرعه علشان تلحق معاد المقابله 
وصلت المستشفى بعد وقت ودخلت وتلفونها رن قفلت علشان مستعجله من غير ما تشوف الاسم 
عند سكرتيره مكتب ادهم 

ماسه ...لو سمحت 
السكرتيره .. امري يا فندم 
ماسه ...انا جيت امبارح اقدم في الوظيف ونسيت cv بتعي عند المدير 
السكيرتره ... لاسف يا انسه مستر ادهم مجاش انهارده 
ماسه ..نعم اللي هو ازاي ده طيب رني عليه وتعرفي مكان الورق بتاعي علشان محتاجه 
السكرتيره ...لاسف يا انسه مستر ادهم منبه علينا منتصلش عليه ولو عوزين حاجه استاذ سعد بنبلغو وهو بيوصل اللي عوزه 







ماسه بضيق ...طيب فين استاذ سعد 
السكرتيره ...في شئون تحت 
ماسه مشيت ونزلت شئون العاملين وخبط علي باب المكتب 
...اتفضل 
دخلت ماسه وقالت ... مش حضرتك استاذ سعد 
سعد ..اه اتفضلي 
ماسه قعدت علي كرسي أمام المكتب 
ماسه .. استاذ سعد انا عوزك في خدمه 
سعد ...اتفضلي اطلبي 
ماسه ...حضرتك انا جيت امبارح علشان اقدم في الوظيف المطلوبه وميحصلش نصيب وقدمت في مستشفى تاني انهارده المقابله و انا نسيت cvفي مكتب المدير 
سعد بابتسامه تاكمله .... وأستاذ ادهم مجاش انهارده صح كده 
ماسه ...مظبوط فا رحت السكرتيره وقالت انك انتي اللي بتوصل للمدير لو حصل حاجه 
سعد ..طيب ماشي فهمتك هرن عليه واشوف هيقول ايه 
ماسه ..ماشي 
رن سعد علي ادهم وحكالو اني ماسه عند وعوزه cv بتاعها 
ادهم. ...طيب اسمع هتقولها ايه بحرف الواحد وقالو علي اللي عوزه _____

__________________

في مكان آخر بتحديد في منطقه شعبيه 

اشرقت اشعت الشمس وتدعب وجه تلك الملاك الجميله النائمه 
اخذت تفرك في عينيها وقامت بنشاط ودخلت اخدت شور وتوضه وصلات الفرض وقرأت الورد اليومي 
وقامت خرجت من غرفتها ودخلت اللي الغرفه اللي بجور غرفتها 

.... بابا اصحي يلا علشان الشغال 
الاب ... صباح الخير يا نور عيني 
... صباح العسل عليك يا روحي قوم يلا جهزتلك الحمام علشان تخد شور 
الاب ...مش عارفه اقولك ايه يا بنتي بتتعبي معانه وانتي لسه صغيره 
...متقولش كده يا بابا انتي و والولد النائم ده جوه ده في عنيه ومفيش تعب ولا حاجه وضحكت ربنا يخليكي لينا ويحفظك يلا علشان متاخرش 

الاب ...ماشي يا هنا قومي صحي اخوكي 
ضحكت هنا ..هههه حاضر يلا يا بابا قوم وقبله ايد ولدها وقامت وخرجت من الغرفه 
الاب ...ربنا يحفظك يا بنتي يا رب ويرزقك بابن الحلال ويعوضك عن التعب اللي شفته في حياتك 

بعد ما خرجت هنا من غرفه ولدها 
ودخلت الغرفه التانيه وشمرت الأكمام البيجامه وقالت استعنا علي شقا بالله ودخلت 
زين اصحي يا زين انتي يلا 
لا رد 
هنا طيب وقامت جابت الفون وشغلتو علي أعلي حاجه 
زين قام اتخض ...ايه في ايه البيت بيولع انا بغرق الحقوني زلزال 
شكلو كان مسخره 
هنا مش قاده تسيتطر علي ضحكتها وانفجرت من الضحك 
هنا بتحول تكتم ضحكتها ... مش قادره وقامت انفجرت ضحك تاني علي منظر زين 










زين بغضب ..ولله هربيكي يا هنا بس كده علشان تعرفي ازاي تعملي كده معايه وقام يجري ورها وهنا خرجت من غرفتها وشافت ولدها خارج من الغرفه ورحه استخبت وراء اللحقني يا بابا 
الاب ..ههه انتي عملتي ايه في الواد يا زفته وجه كلمه لزين اللي شيطان الدنيا بتنطط قدام عنيه 

الاب...عملت فيك ايه يا حبيبي 
زين ...يرضيك يا بابا تشغل الاغاني بصوت عالي وتخليني اقوم مفزوع 
الاب...ما لو بتصحي زي ابن آدم مش هتعمل كده 
وهنا خرجت لسانها بتغيظ زين 
زين ..شوف يا بابا بتغيظني الذاي 
الاب ..انا تعبت منكم بجد روحي يا هنا حضري الفطار علشان متاخرش علي الجامعه وانتي يا زين روح خد دوش وتعالي أفطر يلا 
زين.. ماشي يا بابا انا ماشي 

ومشي زين وهو ناوي ينتقم من هنا علي اللي عملتو 
ومشيت هنا اللي مطبخ تحضر الفطار 

دقيقه نتعرف علي الابطال الجداد 
هنا محمد ..شعر اسود وطويل بيضاء وعندها نمش بسيط محجبه طيبه جدا ٢٠سنه في كليه تجاره انجلش


زين محمد ... شخص طيبه ولكن عنيد طويل وجسم رياضي وشعره الفحم الناعم وعيونه السوده وبشرتها سمره وعند لحيه خفيفه ٢٦سنه شغال مهندس بترول 


الاب محمد ..بيحب أولاده جدا ومفكرش في الزواج من بعد وفات زوجته وحرص أن يربي اولده علي الاخلاق ودين 

______________ماسه الادهم 

البارت خالص رايكم ايه وتوقعات ايه اللي ممكن يحصل لماسه 
وتشجيعكم علشان اكمل 

سال البارت 
ويا تري رهف شافت ايه ؟؟...


تحميلات

أختر ما تريد:

تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق