رواية ماسة الادهم الفصل الثالث  الثلاثون  

و#ماسه_الادهم 


"اللهم أني أسألك لطف القدر وحلاوة الايـام وسعادة الروح وراحة القلب أسألك إستجابة لكل مـا في قلوبنـا" اللهم امين 

وقف ادهم العربيه مره وحده وقال مش هتسكتي  يعني 
ماسه .. اه ولكن مكملتش جملتها وقطعها يقب*له منه 
انصدمت ماسه وبرقت .. وبتز*ق  فيه اممم اممم 
بعد ادهم عن ماسه عندما لحظ أنها محتاجه هوء وبعد وهو نفسه سريع انا قولت اسكتي وانتي مسكتيش شكلك حبيتي العقاب بتاعي ها وغمز ليها 

ماسه بخجل وجهه اتصبغ بلون الاحمر من شدت كسوفها 

ماسه .. انتي يا قل*يل الادب انتي ازاي تعمل كده ها 
مردش ادهم عليها وفضل ماشي  
وماسه بعدت عنه وفضلت بصه من نافذ العربيه وهي بتحول تبان كويسه وتجمع جسمها المخدر بسب ق'رب ادهم منها وفضلت سكته لغايه لما وصلو الي المطار 
ايه ده انتي ناوي تخط'فني ولا ايه 
ادهم ... اختفك ههههه ممكن يلا انزلي 
 ماسه ... ايه اللي انزلي اقف هنا انا عوزه اعرف وخدني فين 
ادهم ...  هتجددي جوز السفر بتاعك علشان ممكن أسفر لشغل واكيد مش هسيبك لوحد هنا يلا انزلي 
نزلو سوي وبعد وقت خلصو واخدها ومشيو الي المطعم 
وطلب الاكل 
ماسه ... شكرا تعبتك معايا 
العفو 
وابتدو ياكلو لحظ ادهم هذا الشاب الذي ينظر الي ماسه بنظرات كله رغ*به 
قام ادهم بغضب اتخضت ماسه وقالت ادهم رايح فين ولاكن ادهم قام بغضب ومسك الشاب وفضل يضرب فيه 
الناس حولت تبعد ادهم ولكن مش عارفين ماسه جريت عليه ادهم ابعد ووحولت تبعده ولكن ادهم زقها وقعت
ماسه ... ااااه 





بعد ادهم عن الشاب وجري علي ماسه والشاب قام جري من شده خوف يحسن ادهم يهجم عليه تاني 
ادهم ... حصلك حاجه ها انتي كويسه 
ماسه ... اه يلا نمشي 
انحني ادهم وشال ماسه 
ماسه ادهم نزلني الناس بتبص علينا 
ادهم ... اششششش ملكيش دعوه بحد واخده وركبو العربيه وصلو البيت 
 

***********

رحمه .. مخنوقه مخنوقه اوي يا بابا مش قادر
ينفع احضنك استمد القوه منك وحضنته جامد خليني في حضنك خليني ارجع رحمه بتعت زمان اللي مش بيهم حاجه 
ولدها .. انا عارف رحمه كويس هي عمرها ما بتضعف بنتي قويه تسد عين الشمس وضحكته اللي بتنور الدنيا وعنديها عزيمه وقوه وأسرار محدش يقدر بكسرها مهما حصل  ومها كانت ثقتها تقل ولكن مش بطول بترجع ابوه من الاول هي ده رحمه اللي اعرفها اللي بترجع قويه بعد كل كسره أو قلت ثقه بترجعي اقوي من الاول صح 
رحمه... يااه يا بابا كلمك ده ريحني اوي ورجعلي ثقتي من تاني 

ولد رحمه ...وها بقا مش هتحكي ايه اللي مضيق 
رحمه .. ها 
ولدها .. ها ايه بس  شكله الحب عمل فيكي كده سيبي نفسك يا رحمه لو الحب حلال وراجل  وبيحبك بجد ويتدخل البيت من باب يبقا سيبي نفسك تحبي وشيلي كل افكار السلبيه من دماغك وحبي ده مفيش اجمل من الحب يا بنتي 

مازن اخو رحمه وقف قدام بابا غرفه رحمه وبيعمل حركه درميه ... ياااااه الدمعه هتفر من عيني هيييييااا ولله يا بوب خلتني احب علي نفسي وانا وقف هنا 
ولد رحمه ... يا ابن ال ****  انتي ازاي تدخل الاوضه اختك كده من غير استاذان
مازن .. الله  يعني  سبت كلمت بوب اللي مش بتحب حد يقولها ومسكه في اني دخلت الأوضه من غير الاستاذان الله يا حج هو انا دخل غرفت الوزيره مثلا 

والد رحمه انحنه والتقت ابو ورده وحدف علي مازن 

مازن ...اه يا حج ليه كده انتي مش ابويا اه ولله أنا خارج وخرج 
ولد رحمه حضن رحمه وقعد يضحك .. ولله اخوكي ده مجنون 
دخل مازن  بطريقه مضحكه وهو بيغني عنداككك عندك ثبات خاطفه الشاشات علي وضعك انتي وفي مكانك دا الملكيات رافعين حالات بيحكوا فيه عن جمالك جري مازن وحضن رحمه ولده وكمل اغنيه  عينك دي موج مش عايز افوق اصدار واحد ومجاش منها وياكي اروق عشان انتي فوق انسوا ان حد يجي مكنها دي  وكملت رحمه  مع مازن  علشان تبين لولدها انها كويس .
شقيه مقطقطه شيك اوي متظبه خلتني في لغبطه دي ملت كل الفرغات يا نجمة السهره عايزك علي فكره ما انا مش هاجي بكرا انا فرصه بمليارات

وقعدت يضحو دخلت ولدت رحمه وضحي وذهبوا هما كمان وحضنها بعض وهما بيضحكو وبيغنو وضحي بصت لمازن وابتسمت بحب 
وهو ابتسم بعشق وغمز ليها 
وفي للحظه تلفون رحمه رن 
استأذنت منهم وخرجت البلكونه 
رحمه .. الو مش قلتلك يا اسر مترنش تاني عوز ايه مني تاني 
رحمه سكت ايه وتلفون وقع لا لا لا 
كل جري عليه في ايه يا بنتي ووو 
يا تري اسر قال ايه لرحمه خلها تصدمك كده 

**********







كانت رهف قعده علي السرير وبتكلم مع ياسين وبتضحك 
.. هههه والله انتي مشكله يا ياسين ربنا يصبرني عليك يا اخره صبري 
ياسين بضحك .. الله انا بقيت اخر صبرك انتي بتكلمي مع ابن اختك يا بنتي 
.. اه انتي آخر صبري 
ياسين بيرفع حاجبه وقال بضحك  ... اخره صبرك ولا سمير صبري ههههه 
رهف ... هههههه ولله انتي مشكله 
ياسين ... وانا مالي يا لمبي الله 
رهف جي تكلم دخلت ولدتها الغرفه من غير استاذان ولا تخبط 

رهف .. ماما انتي ازاي تدخلي كده 
ولدتها بفرح قالت  ...  ما تعكريش مزاجي وانا جيبالك خبر انما ايه بمليون جنيه استغربت رهف من معاملت ولدتها لأنها اول مره تيجي وتحكلها حاجه 
وكملت ولدتها ... في عريس متقدملك وانا وفقت عليه وهو  ابن صحبتي وانا وافقت عليه    
رهف ... ماما ايه اللي بتقوله ده ولا لا سوزي هانم انا مش موفق انا بحب ياسين ومش هتجوز غيره مفهوم 
وكل هذا الحديث دار وياسين سامع كل حاجه وقعد علي اخرو من شدت الغضب 
ولدتها ... ياسين مين ده ده حت ظابط ولا راح ولا جي وترفضي  ابن الاكابرعلشان حت واحد ولا راح ولا رجع ها  
رهف بغضب ...ماما متغلتيش في ياسين وانا عوزه علشان بحبه مش علشان الفلوس فهما ويا تري بقا اتفقتو علي ايه ولا علي كام يا سوزي هانم ها قولي  هتبيعي بنتك لناس و** ها كل همها المظاهر والجشع ها عوزه ترمي بنتك بحي  ههه لا مش بنتك معامله ده بتثبت يا سوزي هانم اني مش بنتك حرام عليكي يا شيخه ده وصيه بابا ليكي انك تحفظي عليه ها  ايه الطمع ده ها جبتي منين ده كله انتي مش امي لا امي مات لما بابا مات انتي اتغيرتي خالص 
سوزي ... انا قفلت علي الموضوع ده مش هتجوزي غير ابن صحبتي وصيت ابوكي ها ابوكي كان  معيشنا  بمرتب مبيكفيش اخر الشهر لولا شغالين مكنتيش كبرتي وبقيتي دكتوره  كان زمان ميتين  من الجوع ها انا اللي كبرتك وعلمتك بفلوسي انا وجي الدور عليكي انك تردي المعروف وتجوزي بقا وتشيلي عني شويه ده هيكبر  الشركه بتعتنا 
ضحكت رهف بكسره وكل هذا وهي فاكره  اني قفلت مع  ياسين  ولكن لا لسه فاتح  وقام وقف بغضب عند سماع جملتها وكلامها الجارح  نزل ركب العربيه علشان يروح بيت رهف 
ضحكت رهف بكسره ... ههههه لا ولله ارد معروف يا شيخه يا ريت كنتي سبتيني اموت من الجوع ولا اني احتاج حاجه منك يا شيخه ايه الطمع ده انتي امي انتي الام بتكون سند لبنتها صحبتها التاني بتحميلها من هوء الطائر انما نتي عوزه تبعيني لناس جاشعه ها ليه انا عملتلك ايه يا شيخ حرام عليكي 
ولدتها ... بس بقا النقاش خالص انا قولت كلمه وخالص مفهم هتجوزي زياد  وكمان اخر الاسبوع 
رهف بتصقف وابتسامه بانكسار ودموع .. لا برافو ده انتي مخطط بقا كل حاجه
ماشي انا موفق علي الجوز ده بس يوم ما هتجوزه من هنا يبقا اعتبري ملكيش بنت بنتك مات مع ابوه ماشي واشبعي بفلوسك اللي هاخديها 
أنصدم ياسين وداس فرامل جامد وقال رهف ايه اللي بتقولي ده رهف اوعك توفقي علي المهذله ده رهف 
ولدتها اخدت منها التلفون لما لحظت اني ممكن ياسين  يأثر  فيها يخليها ترجع في كلمها ومتوفقش أنها تجوز 
وخدت التلفون منها وقالت كويس انك سمعت انها وفقت مش عوزك تقرب من بنتي ولا ترن عليها مفهم 
رهف كل هذه وهي مصدومه يعني كل الكلم ده مقصرش ولو واحد في المئه  حتي  لو اتجوزت هتعبر بنتها ماتت وهي مش فارق معها هههه لا كل هذه كلم بيدور في عقل رهف 
أما عند ياسين ... انتي بتقولي ايه لولا أني محترمك علشان انتي ست كبيره وكمان ام رهف كان زماني دلوقتي وريتك الوش التاني رهف ليا انا مش لحد غير مفهوم وقال بزعيق اخر الجمله وقال علي جثتي أنها تكون لحد غيري انتي فهما وانا جاي دلوقتي 
وهخد رهف اللي انتي متستهليش وخدها معاكي واتجوزها وانسي انك عندك بنت 
ولدتها ... طيب حول بس تيجي وأقسم بالله لهكون مبلغه عليك 







ياسين .. بلغي مش خايف وجي واعملي اللي تعملي ولا تقدري تعملي حاجه وخد رهف كمان وتنسي اني ليكي بنت خالص 
كانت ولدت رهف هترد قطعتها كلم رهف وهي بتقول ..متجيش يا ياسين انا وموفق يا سوزي هانم اني اتجوز ابن صحبتك بس من بعد خروجي من هنا عوزكي تنسي انك عندك بنت 
ولدتها بفرح .. وقالت يا رب تكون سمعت بودنك اني بنتي مش عوزك يلا مع  السلامه ياسين بغضب رهف رهف ولكن قفلت الخط 
وقالت أنا عوزه مصلحتك يا بنتي ما 
ولكن رهف قالت بصرامه من بعد ما مسحت دموعها  بجمود ... مصلحه هههه وبنتي لا لالا مش ركبين علي بعض بره يا سوزي هانم مش عملتي اللي انتي عوزه يلا بره باره باره وقعدت في الارض وبتبكي 
ياسين زود سرعته ووو


تحميلات

أختر ما تريد:

تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق