رواية ماسة الادهم الفصل السادس و الثلاثون  

#ماسه_الادهم 
البارت 36

"اللـهم انك عفو تحب العفو فاعفو عنا اللهم إنا نسالك 
عفوا يكفينا وعافيه تغنينا و مقاما في الفردوس يعلينا 
ونظره الي وجهك الكريم ترضينا ورحمه ومغفره لنا 
ولوالدينا والمسلمين "

اسر بخبث كده ماشي وحملها وركبها العربيه برغم من اعترضها وقعدت تخبط في زجاج العربيه 
نزلتي يا اسر نزلني 
اخر ما اسر زهق  أخرجه بخاخه مـــ.نوم ورش بكميه قليله 
واخده علي هذا المكان ونزل وسبها في العربيه لغايه لما تفوق 
وبعد فتره فاقت رحمه  ودماغه وجعها اه دماغي بصت حوليها لقت أنها لوحده في العربيه  كل اللي فكره اني اسر شالها غصب من عنها واجبها  في العربيه ورش مـــ.نوم طيب هو فين دلوقتي قعدت بص حوليها 
مش لقيه حد والدنيا مظلمه نزلت وهي خايفه وبتنادي علي اسر 
اسر اسر انا مش بحب الهزار ده انتي فين يا اسر 
في نور  خفيف ظهر في الممر 
دخلت رحمه وهي ماشيه لقت سهم بالورود وبطاقه انحت اخدتها وفتحتها وكان مكتوب فيها 







احببتك بكل م فيني لقيت بكي روحي المفقوده وبالاصح انتي روحي المفقوده لم اكن متوقع ل هذا اليوم اليوم الذي جعلني اومن ب ان الصدف انعم واجمل ما حدث في حياتي وادخلت با حياتي الكئيبه وجعلتها ورد احمر، ايامي سعيده معكي ،وذكرياتي الجميله معكي،ولكن لن اتوقع ايضا افقدك ولم اتوقع انني ساارجع لعالمي الكئيب ،وتبقى ايامي الجميله معكي ، وذكرياتي الجميله معكي ، ذكرى ، انا محطم من الداخل ومكسور من الداخل ، لكن لم ابين ضعفي وكسري للخلق،انما بيني وبين نفسي ،ابكي مع نفسي ،واخاصم نفسي،وارضی ب نفسي،وابقى الاقوى بين الخلق ، فقدتك وفقدت السعاده كان سعادتي معكي ، والآن سعادتي ، ب مجرد استرجاع ذكرياتي معكي ، وحزني ، وضيقتي ، ايضا بسبب استرجاع الذكريات ، انا تركت الحياه حينما تركتك انا لم اعد انا ،بل ، المكســور التي لا يبين للخلق كسر ، وجعلتني اكره الصدف بسبب خوفي بعد الصدفه فراق ام لا ولكن لم اكرهك انتي ، انما حبي ،وشــوقي لك ، لم ينتهي حتى تنتهي حياتي ، ولم يمر يوما واحد لم افكر بك ، يمكن انا ذهبت من ذهنك ، ولكن انتي لم تذهب من ذهــني ، واسف لو كنت سبب ل دمعك يوما ما ولكن انا راضيه اشد الرضا بالدموع التي انزلت مني  ، لانها تتشاكل على انهدام وكسر وتحطم من الداخل وبالانهايه لم اعد احبك فقد انما اعشقك وانت بعيد عن عيني .
وبكت رحمه وهي بتقراء الرساله 
جاء اسر من خلفها وقال  يا أميرتي..أخبريني، من أين خرجت لي ؟
وكيف استوطنت قلبي و روحي؟بل كيف إحتليت كياني،و أنا بهذا الإحتلال جدا سعيد.. ؟ بحبك 
وقف الكون كله بنسبه لرحمه عند سمع اخر جمله 
بحبك يا من اسر كياني بحبك يا نبض فوادي بحبك وبعشق ضحكت رحمه وهي بتبكي من الفرحه حضنها اسر ولف بيها وهو بيقول بحبك بحباااااااااك 
ضحكت رحمه من كل قلبها ونزلها اسر وحضنها وقال اسف اسف يا رحمتي 
رحمه ... بحبك 
اسر بفرحه عرمه ... قو.قولتي ايه 
رحمه بتقطع ... ب.ح.ب.ك بحبك يا اسير قلبي 
اسر... وانا بعشق يا قلبي وروح اسر من جوه تعالي بقا اوريكي المفاجاه وسحب رحمه واخده في مكان كان متزين بطريقه جميله ومليان نور ورد علي شكل قلوب ومكتوب فيها اسيره كياني ومتزين بشموع 
واخده وقعدو علي التربيزه وكانت متزينه بطريقة جميلة وقعدو اتكلم شويه واسر سحب رحمه وقامو رقصه مع بعض .

********** بقلم هند على
في فيلا ادهم الرفاعي 

ماسه .. اوف رح فين ده ويا تري كان بيكلم مين وبيضحكو ومبسوط اكيد ممكن يكون حبيتو يا لهوي ده طلع بيخوني ماشي يا ادهم انا هويك وش الست المصريه الاصيل 

عند ادهم 










ذهب ليخالص شغل ورجع بعد وقت 
دخل لقي في ريح حاجه بتتحرق 
دخل بسرعه المطبخ واتصدم من هذا المنظر 
كانت ماسه وقفه علي الكرسي وبترفع نفسها  وبتجي حاجه من المطبخ ولكن فقد توزنها كانت هتقع  جري ادهم عليه ماسكه قبل ما تقع ولاسف اتخلي توازنه وقع فوق بعض ودقيق انسكب  عليهم وادهم دخل ماسه في حضنه وفضلو يطلع علي بعض لفتره 
ماسه اتكسفت وقامت من عليه وبصت عليه لقيتها شعره وهدومه كله مليانه دقيق ومتبهدل خالص 
قعدت تضحك علي شكله مقدرش ادهم يمسك ضحكته وضحك معها بعد ماشفت شكله 
وقف ضحك لما لقي دخانه طلعه من الميكروويف 
جري ادهم وقفله وأخرج هذه الصينيه وقال بصدمه 
كيكه 
ماسه باستعبط علشان تداري علي عملتها ... اه كيكه حلو  بالشيكولاته صح
ادهم ... ولله  ولا هي محروقه 
ماسه ... مين ده ده محروقه تق تق ده بالشيكولاته يا عبيط استني دوق كده 
ادهم ...عبيط اه لا شكرا مش عوز 
ماسه .. لا لا ولله هتاكل منها وتقول رايك  جابت السكينه وقطعتها لقتها لسه ما استوتش وضحكت وقالت متقلقش ده كريم شانتيه حشو من جوه دوق كده 
ادهم ... حشوه اه هههههه لا كلي  انتي انا مش ناقص اروح المستشفى بالهنا والشفا عليكي  
بس تعالي هنا انتي ازاي تدخلي المطبخ وانتي مش بتعرفي تعملي الحاجه بداخلي ليه المطبخ وفين داده فاطمه 
ماسه ... احم بصرحه انا مشيتها لاني جالها تلفون اني مرات ابنها بتولد فا سمحت لها تمشي 

ادهم بتفهم ... ماشي يلا روقي اللي عملتي ده لاني مش بحب المكان اللي مش نضيف 
ماسه ... استني بس أنضف ايه ههه لا حبيبي مش قادره
ادهم ... قرب منها وقال ما لو مش هنضفي هتعقبي وغمز ليها 
ماسه ... اعععععا بارد ها وجريت منه 
ضحك ادهم عليها وقال قال كيكه بالشيكولاته ههههه ولله مشكله ربنا يصبرني عليكي 
وتلفونه رن ورد 
الو 
ايوه يا ادهم باشا 

ادهم ... ها جبت الاخبار اللي قولتلك عليها 
... اه يا باشا هو دلوقتي بيخط أنه احم يخطف المدام بتعتك  ويهرب بيها مع صفقه المخد*رات باره مصر 
ادهم ... اه يا ولاد ال*** ورحمته امي ما هاسيبه  في حاله وامتي هينفذ المهم 
.. اخر الاسبوع يا باشا 
ادهم يتوعد وقال مش هو اللي ابتداء العبه وانا هنهي وقفل  المكالمه 
وقال هانت يا زياد  هانت اوي نرجع شويه ونعرف مين زياد زياد ابن عم ماسه اللي حول يعتدي عليها
وكان سبب خوفها ماسه من نزولها علشان  ما يلحقهاش .

وطلع غرفته لقي ماسه وقفه وبتكلم نفسه وقال ادهم ... انتي اتجنيتي بتكلم نفسك 
ماسه ... بطل برود بقا احم قصدي لا بس كنت امم كنت 
ادهم ... ايه علقتي ولا حاجه اممم كنت كنتي ايه عوزه تقولي ايه يا ماسه 
ماسه ... بصرحه بصرحه عوزه انزل اشتغل 
ادهم بيتحكم في غضبة و اعطاها ضهره وبيخلع القميص وقال ... لما تكوني قعده مع سوسن تبقي انزلي اشتغلي 
ماسه ... بس يا ادهم 
من غير بس انا قولت لا يعني لا 
ماسه بتذمر .. لا لا لا كل حاجه لا 
ادهم اخد البس بتعه وقال وهو ماشي طبقي حضري نفسك بكره علشان جدتي عزمانا  علي الغداء واحتمال نقعد نبات فا اعملي حسابك انك هتمثلي اني احنا بنحب بعض قدمهم ماشي 

ماسه .. حاضر حاضر 
ونزلت تروق المطبخ من اللي عملته 

********** بقلم ... هند على 

عند ياسين 
ماشي ياسين وهو بيبكي طيب اعمال كده انا حبيتك ماشي يا رهف ولله مش هتكوني لحد غيري 
وينقسم الشاشه الي نصفين كان بيسوق العربيه وهو بيبكي وورهف قعده بتبكي ( يا حبيب امك خلتني اقعد ابكي انا كمان 😅😅






وقامت رهف بعد وقت ودخلت غرفتها تبكي 
وقالت .. معقول بعد كام يوم هبقي ملك لحد تاني غير ياسين ازاي 
ازاي هبقي في بيت وحد معرفهوس ومش بطبقة 
اه يا رب ليه كده صعب اوي الدرس ده مش قادره 
ازاي كل احلامي وانتي اللي حلمتها مع ياسين وعد لي هيختفي يا رب ما اصعب ابتلاك وأشد يا رب ارجوك يا رب اقف مغليه ويسعدني انا كده بدمر كل اللي بحبهم بيروح مني وقعدت تبكي بحرقه 
ماذا سوف يحدث ؟؟!

********* بقلم .. هند على 

خرج زين وهو خايف علي اخته وقد يفكر  مين اللي خطفها طيب لو خطفها اكيد كان طلب فديه طيب هخطفها ليه ورجعها في ايه او يكون لا لا لا مستحيل بحصل كده
مفيش غير منه هي اللي تقدر تعرف ايه اللي حصلها فين تلفوني دخل الاوضه بتاعته يكلم منه 
رن عليها بعد وقت جالو الرد 
الو ازيك يا منه 
زين الحمد لله انتي عامل ايه طمني في اخبار عن هنا يا زين 
زين بتنهيده... اه 
منه بفرح ... بجد فين 
زين ... في غرفتها نايمه 
منه .. نعم ايه اللي في غرفتها 
زين منه  مش فايق  يا غـــ.بائك يا ماما فتحي دماغك وحكلها  كل حاجه 
منه ... حاضر انا هاجي أشوفها مالها 
زين ... ماشي يا منه سلام 
منه قفلت وقامت تلبس علشان تروح عند هنا 
وهي نزله رن فونه بمالك 
ردت عليه وبما اني بفتره الاخيره منه اتشدت لمالك جدا واتمنت أنها يكون زوج لها لانه شافت في الحنان وطيبه وقفته معها وكان نعمه السند
ابتسمت تلقائيا عندما شاهده اسمو علي شاشه التلفون ورده بسرعه .. الو ازيك يا مالك
ابتسم مالك ... قلب مالك عامله ايه 
منه بكسوف .. مالك عيب كده 
مالك بمشاكسه... الله ما اسمي بطلع حلو لما بتقوليه 
منه ... يووو ولله هقفل 
ضحك مالك .. خالص خالص مفيش اخبار جديده  عن هنا 
منه ... يوووا  نستني الحمد لله هنا رجعت
 زين لسه مكلمني وقال إنها رجعت وانا هروح اشوفها  لاني زين بيقول تعبانه جدا وقفله علي نفسها 
مالك ... خالص ماشي روحي اطمني عليه واقفين جانبها وحولي طلعيها من اللي فيه  وخلي بالك منها و من نفسك 
منه ابتسم .. وقالت ماشي يا عم الشهم ما انا هعمل كده يلا سلام بقا علشان ريحه 

مالك... سلام 
عند مالك كان قاعد وقال بحب ... هانت يا حبيبتي بما اني  هنا رجعت
يبقا  هاجي واتقدملك يا منه وتبقي مالكي يا حبيتي يا رب صبرني وجمعنا سوي 
وابتسم 
   
     ******** بقلم هند على 








ذهبت منه الي منزل هنا 
خبط منه علي الباب فتح ليه والدها هنا 
منه بمرح .. حمودي عامل ايه يا راجل وحشني ولله 
ضحك ولد هنا ... حمودي يا بت انا كبيره علي الكلمه ده وحشني يا شقيه كده انتي والبت هنا 
ما ترفعهوش السماعه وطمنوني عليكم بس الحمد لله انكم كويسين بس مش عارفه ليه حاس اني هنا حصلها حاجه حد ضيقها في التدريب بتاعكم لما كنتم مسافرين 
منه بتوتر  ... ها ايه يا حمودي هتفضل موقفني كده علي الباب مش هدخلني 
محمد ولد هنا ... تعالي ادخلي يا حبيبتي 
منه دخلت هي هنا في الاوضه يا حمودي 
محمد .. اه يا حبيبتي ادخلها عقبال ما اروح اعمل الاكل واعملي حسابك هتتغدي معانه 
منه ... طبعا ده أنا وحشني الاكل  بتاعك اوووي  هروح اشوف البت هنا عقبال ما تخالص علشان جعانه جدا 
محمد ماشي يا مفجوعه 
دخلت منه لهنا 
هنا اول ما شفتها جريت عليها وحضنتها ووووو

تحميلات

أختر ما تريد:

تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق