رواية مليكة الفهد الفصل الثالث  


رواية مليكة الفهد الفصل الثالث 3 بقلم حبيبة مدحت
الجد. الياس عايزك في المكتب وانتا وابوك وعمك
الجد.هنيه يا هنيه
هنيه.امر جنابك يا بيه 
الجد.خدي نور هانم في الاوضه ترتاح
هنيه.تعالي يا نور هانم
نور بعياط.بابي انا خايفه علي مليكة 
الجد بيحضنها.متخافيش يا قلب جدك روحي مع هنيه واختك هتطلع النهارده روحي ارتاحي مشيت نور من هنيه
ذهب الجد الي المكتب وخلفه أحمد ومحمد والياس ذهب الياس علي الكنبه جنب المكتب وجلس محمد واحمد إمام الجد
الجد.انتا عارف يا محمد انا سامحتك بشرط
محمد بيبلع ريقه.طبعا يا بوي وانا موافق المهم تسامحني 
(فلاش بلاك)




احمد.يابوي مش هتسامح اخوي محمد 
الجد.لا عشان كسر كلامي 
أحمد.يابوي الي فات مات مراتو خلاص ماتت والموضوع خلص دلوقتي اخوي معاه بنتين مينفعش يتربو بعيد اكده كفايه عايزين نرجعو زي زمان
الجد بااستعباط.انتا بتكلم اخوك من ورايه 
احمد بتوتر.يابوي ده اخوي مقدرش اقطعو بردك
الجد.هسامحو بشرط اجوز ولدك الياس من مليكة اوعي تفكر اني معرفش عن اخوك حاجه انا بتابعو وعارف كل اخباره اول با أول ان عنده مليكة ٢٠سنة ونور ١٧ ٣ ثانوي ومراتو ماتت وهي بتولد نور وان بنته مليكة بتسهر في الكبارية مع صحابها الصبح 
احمد.يعني انتا هتسامح اخوي 
الجد.لو وافق يجوز بته من ولدك موافق
احمد.انا هقوله يابوي 
الجد.ماشي
رن أحمد علي محمد وقاله إلي حصل (بس مقلهوش ان ابوك بيراقبك )
محمد.انا مقدرش اجبارها علي حاجه انا عارف ان إلي هي بتعملو في نفسها غلط بس مش هقدر اقولها كده 
احمد.انتا متقولهاش ان انتا هتنزل عشان الجواز قولها عشان شغل 
محمد.هشوف واقولك 
احمد.مفيش هشوف دي فرصتك الوحيده مع ابوك يا اه يا لا عشان متندمش في الاخر 
محمد.خالاص يومين وانزل 
(انتهي الفلاش باك)







الجد.تمام علي بركه الله 
الياس.بس متنساش عندي الشرط بتاعي وبتاعك 
الجد.وانا عند وعدي تتجوز بت عمك بدل السهر في الكبارية للصبح والتاني هديك ميراثك 
محمد بيبلع ريقه.وانتاعرفت ازاي يابوي
الجد ضرب بالعصاه الارض.اوعي تفكر ان عشان انتا مشيت مش هعرف عنك حاجة انا اعرف عنك كل حاجة صغيرة وكبيرة
محمد واطه راسه وقال.انا اسف يا بوي انا اتكلمت معاها كتير بس هي عناديا ومش بتسمع الكلام وانتا لما قولت تتجوز الياس لفتره انا وافقت عشان ترجع من الي هي فيه 
(الي حصل زمان أو لغايت دلوقتي في بعض الاماكن أو العائلات ان محمد حب ماما مليكة وهي من القاهرة الجد رفض انو محمد يتجوزها عشان بنات البندر مش متربين محمد كان بيحبها اوي الجد قال هحرمك من الميراث محمد ساب البلد وراح القاهرة واتجوزها وبدأء من الصفر لغايت لما سفر امريكا ومامت مليكة خلفت مليكة وبعد كده نور وماتت وهي بتولد نور محمد متجوزش بعديها لان حب عمره وقال لمليكة كل الحصل عشان كده بتكره اهل والدها واتصحابت علي بنات مش كويسه)
الجد.لما نشوف كتب الكتاب يوم الخميس
الياس.ليه ليه بدري اكده وبعد اكده مش هنلحق نعمل حاجه دول يومين 
الجد.انا قولت ده كتب كتاب مش داخله وانشاء الله هنلحق
الجد بص لمحمد.وانتا يا محمد قدامك يوم تفهم فيه بتك الكلام ده ومتقولهاش ان الجوازه دي هتقعد علي طول متجبش سيره فتره دي
محمد بتوتر.حاضر يابوي 
الجد.وانتا يا الياس روح افتح لبت عمك الباب مينفعش مرات عمده الصعيد تتهان قدام الخدم 
الياس.حاضر يا جدي بس انا كنت عايز اقعدها عشان تحترم نفسها
الجد.لا كفايه دي لسه متعرفش حاجه هنا متعرفش انك هتتجوزها ذهب الياس 
الجد لمحمد.وانتا ناوي تعيش هنا ولا هترجع هناك تاني 
محمد.لا يا بوي انا قبل ما اجي صفيت كل حاجه هناك وهشتري بيت هنا جمبك وفي شركه صغيره كده هافتحها واقدم لنور في المدرسه هنا 
الجد.مش ابن عمران الدمنهوري كبير الصعيد يشتري شركه صغيره ويعيش لوحديه 
الجد.احمد
احمد.نعم يا بوي
الجد.نصيب اخوك في الشركه معانه ادهوله وانتا يا محمد قدم لنور في المدرسة ثانوي وهتعيش معانه 
محمد.لا يابوي انا هعيش لوحدي مش هقدر اشوفها ممكن اضعف 
الجد.براحتك
محمد.هروح ارتاح شويه وبعد كده بكره اشوف البيت واقدم لنور






احمد.خدني معاك يا خوي
(عند الياس)
ذهب اليها فتح الباب لقاها قاعده في الارض
الياس.اخر مره تقلي ادبك عليا عشان انتي لسه متعرفيش فهد الصعيد 
مليكة وهي بتقوم قالت.طظ 
فهد بعصبية.هنيه يا هنيه 
هنيه.نعم يا الياس بيه 
الياس.يبص علي مليكة بقرف خدي مليكة هانم الاوضه بتاعتها 
هنيه.حاضر يا بيه واخدت مليكة ومليكة تبصله بقرف 
الياس لنفسه.شكلك هتتعبيني معاكي يا مليكة 
طلعت مليكة غرفتها بتبص باانبهار وجمال الغرفه واسعه واساسه ابيض دخلت الحمام تاخد شاور ونامت لان تعبانه من السفر واليوم كان مرهق
يتبع ...... 


تحميلات

أختر ما تريد:

تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق