رواية مليكة الفهد الفصل الخامس 

رواية مليكة الفهد الفصل الخامس 5 بقلم حبيبة مدحت

بعد ما مليكة اغمي عليها 
محمد.بتي

الجد.مليكة

الياس.جري عليها وشالها وطلع الجناح بتاعه

(الياس اه عنده فيلا لوحده بس ليه في قصر جده جناح كامل ليه)

شاهيناز. كانت هتموت من الغيظ عشان الياس اتجوز مليكة ولما ملكية أغمي عليها اتمنت لمليكة الموت 

طلع الياس الجناح وحط مليكة علي السرير حاول يفوقها البرفان بتاعه بس مش راضيه تفوق 

الياس.مليكة فوقي ..

الجد.مليكة يبتي قومي ..

فاطمه.قومي ي ضنايا، قومي متخضنيش عليكي
 
الياس.كله يطلع بره الدكتور 

بعد شويه خرج الدكتور
الياس.مالها ي دكتور ؟

الدكتور.اهدو هي كويسه ،بس عندها انهيار عصبي أو صدمه وممكن تخترف بالكلام وهي نايمه وياريت تهتم بالاكل عشان كمان حصل هبوط بسبب مش واكله كويس.

الجد.طب هتقوم امته ي دكتور ؟

الدكتور.ممكن باليل، عشان انا عطيها حقنه مهدئ المهم حد يقعد معاها وتبعد عن أي ضغط عليها .

الياس.اتفضل ي دكتور وصله يا بلال

بلال.حاضر اتفضل ي دكتور .

محمد.انا هدخل اشوفها؛

نور.وانا يا بابي ؟

دخل محمد هو الجد ونور وايناس وفاطمه 
قعد جمبها محمد ونور

محمد بحزن.انا اسف يبتي 

الجد.كله هيعدي وهتبقي كويسه 

فاطمه.انا هروح اعملها اكل، لما تقوم تاكل يلا يا ايناس وانتي ي نور تعالي معايه كده كده مش هتصحي دلوقتي ايناس ونور حاضر، وذهبو معاها 

دخل الياس

الجد.مين هيقعد معاها ؟

محمد.انا يابوي هبقي جنب بتي.

الياس.لا يا عمي انا هقعد معاها .

الجد بخبث.وانتا هتقعد معاها ازاي وانتا مش هتعرف تاخد بالك منها ،وكمان هي لسه مضيتش علي ورقه الجواز 

الياس.جدي هي بقت مراتي خلاص ،واقفه علي امضيتها هخليها تمضي وانا هعرف اخليها تمضي

الجد.تمام ي ولدي،يلا يا محمد سيبهم مع بعض "

مشي الجد ومحمد وذهب، الياس الي مليكة الي نايمه علي السرير 
قعد جمبها علي الكرسي ينظر لها 

مليكة.وهي بتخترف 
ليه سبتني،يا اسر انا بحبك 

بص الياس ليها بصدمه 

ملكية. لا انا مش بحب الياس بكر**هه،مش عايزه اتجوزو انا عيزاك انتا يا اسر يا اسر الحقني هموت
صوتها علي ليه يا بابا انا مش عايزه الياس وصرخت انا بكر**هك يا الياس
(مليكة بتحلم ان الياس بيخنقها جامد وأسر واقف بيضحك عليها جامد 
وجدها بيقول.احسن خليه يربيكي يا فا**جرا 

مليكة.يا اسر الحقني "

اسر بيضحك بشر.لا انا عايز فلوسك بس

مليكة.ليه يا اسر ده انا بحبك 

اسر.لا يلا موتي 

مليكة بصوت عالي.ليه يا بابي انا مش عايزه الياس وصرخت والياس بيخنقها جامد صرخت بكرهك يا الياس
قرب منها الياس هزها 

قامت مليكة مخضوضه 
قرب منها.اهدي ده كابوس"

مليكة.بصراخ ابعد عني يا بابي 

الياس بزعيق.قولت اهدي خلاص،ده زفت كابوس 
هديت شويه مليكة تبص علي الغرفه بستغراب. انا فين وايه الي حصل ؟

الياس.انتي في الجناح بتاعي والي حصل انك بعد كتب الكتاب اغمي عليكي وانا جبتك هنا.

مليكة.قامت مفزوعة بعد ما افتكرت كل الي حصل انا لازم امشي من هنا

الياس بسخريه.عايزه تروحي لحبيبب القلب بعد ما سابك عشان فلوسك "







مليكة بصدمه وانتا عرفت ازاي؟

الياس.انا اعرف كل حاجه عنك.

مليكة.كل ده بسببك انا بكرهك ومش عيزاك "
الياس.يعني انا الي عايزك ولا دايب في دبا ديبك اوي

مليكة.اما انتا مش عايزني اتجوزتني ليه ؟

الياس.ميخصكيش .
مليكة. رايحه ناحيه الباب وفتحت الباب ونازله 

الياس.رايحه فين؟

مليكة. رايحه اوضع حل للبيحصل ده ،ونزلت تحت.

محمد.مليكة بتي ،وراح يحضنها 

مليكة.بعدت عنه 

محمد بحزن.ليه يبتي انا عملتلك ايه ؟

مليكة.عملت ايه، قول معملتش ايه لما انتا تجبرني علي حاجه انا مش عيزاها يبقي ده رد بسيط عليك .

الجد.مليكة احترمي ابوكي ايه قله الربايه دي "

مليكة.ولما انتو تجبروني علي واحد انا مش عيزاه اعمل ايه يعني ،افرح ولا أسقف

الجد.كلمه واحده الياس دلوقتي بقي جوزك وليه الحكم عليكي

مليكة.يستحيل انا هطلق منه ،استحاله ده يبقي جوزي.

فاطمه.قاطعه الكلام عشان شافت شد مع بعض اهدي يبتي تعالي كلي، انتي مأ اكلتيش من ساعه لما جيتي ،وبعد كده نشوف الموضوع ده

مليكة.مين ليه نفس يأكل بعد كل ده ،انا عايزة أطلق وامشي من هنا؟







الياس.من علي السلم لما تشوفي حلمه ودنك .

مليكة.هرفع عليك قضيه خلع في المحكمة "

الياس.بغضب.وانا هوريكي هعمل ايه بقه 

شدها من ايدها وماشي بيها ناحيه الباب 

الجد.الياس انتا رايح فين ؟

الياس.هي دلوقتي مراتي، ومحدش ليه دعوة بيا اعمل الي انا عايزه
محمد.يبني قولي بس رايح بيها فين ؟

الياس.هخدها بيت جوزها يعمي .

وخدها وجرها من ايدها ومليكة بتصرخ با اسم بباها. 
يتبع ......


تحميلات

أختر ما تريد:

تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق