رواية ماسة الادهم الجزء الثاني الفصل السابع عشر 



بعد مرور 9 شهور 
فى غرفة اسر 

رحمه كانت تعبانه ورايحه وجايه في الاوضه بتعب
واسر قاعد على السرير وعينه بتروح في النوم 
رحمه .... بصت ليه بغيظ وقالت انت ناااااايم وسيبني تعبانه كده

اسر فتح عينه بخضه وقال ها ...انا صاحي اهو
رحمه..... منك لله انت السبب
اسر بصلها بأستغراب ورفع حاجبه وقال والله وده
من ايه أن شاء الله
رحمه يوجع..... بكرهك يا اسر بكرررررهك

أسر .... معلش يا روحي يا حبيبتي بتكرهيني ليه
یا آخرت صبري

رحمه .... بدموع اااااا انت اللي ضحكت عليا وخلتني
حاماااااال 

أسر .... نعمممممم ضحكت على مين يا اختي التي جالك زهايمر ولا ايه امال مين اللي كانت بتت*حرش بيا يا بت ده انتي اللي كنتي بتسحبيني لقــ.لة الادب امال لو مش تاني عيل هتعملي ايه 
اسر .... قلــ.يل الادب وبكررررررهك ااااااه هموت حسبي الله ونعم الوكيل فيك يا اسر ااااه اشوف فيك يوم

اسر...... وهو مش قادر يمسك نفسه من الضحك قال
يخربيت كده ده انتي طلعتي فقره كوميديه بشكل
ياريت تولدي كل يوم والله







رحمه ..... بغيظ عاااااااا هقــ.تلك يا أسسسسر هقتــ.لك

مش قادره قوم أتحرك وديني المستشفى
اسر .... انا هنام ساعتين لسه بادي ونام على السرير
رحمه ... دمعها نزلت ومش قادره 
اسر قام .... استعنا على الشقا بالله وميل عليها وشالها ونزل يجرى بيها على السلم

سعاد ..... فيه ايه يا ابني
اسر... رحمه تعبانه من بليل وشكلها هتولد
سعاد.... طيب مقولتش ليه من بدري
الكل سمع صرخ رحمه ونزلو ورهم وشافو رحمه بتولد 

ماسه خافت ومسكت في ادهم وادهم حول يطمنها وبهديها لاني معاد ولدتها قربت 

اسر خرج برحمه والكل وره وحطها في العربية وراه وقعدت

جنبها ورهف ركبت معها وركب وياسين قدام وراحوا على المستشفى
وماسه وادهم ورهم بعربيه 
وخلو رحيم وفهد وماسه صغيره مع داده فاطمه 

وبعد وقت وصلوا المستشفي ونزل أسر وشال
رحمه ودخل اوضت الكشف وحطها على السرير
ولست هيمشي
رحمه مسكته من هدومه وقالت انت رايح فين
اسر .... هروح اجيب الدكتور
رحمه انت مش هتتحرك من هنا لحد ما البيبي
ينزل فاهم اااااه
اسر .... سيبني يا بت هتولدي البيبي ازاي الله يخربيتك 

رحمه بصريخ معرفش تصررررررف
اسر .... يخربيت ام الجنان ده دى اخرت اللي بتجوز من واحده دماغها رايحه منها

رحمه .... ااااه همووووت
اسر..... نهار اسود ومنيل على اللي خلفوني ما تسبيني طيب اروح اجبلك الدكتور يجي بولدك
رحمه.... مش هسيبك يا اسرررررر 
اسر.... وانا ههرب من امك فين ما انا اتنيلت على عين اللي واديست فيكي
رحمه..... مش هسيبببببك يا اساااااااار
رحمه .... مش قادره في الوقت ده دخل الدكتور واستغرب المنظر اللي قدامو 
الدكتور ..... ايه ده فيه ايه

رحمه..... اااااا هموت وده السبب مشورت على
اسر ااااااه

الدكتور ..... ضحك وقال لاء ملوش حق الصراحه

اسر .... زق ايديها وقال ربنا على المفترى فضحتينا
رحمه .... بدموع ااااه الحقني يا دكتور فيه حاجه هتقع مني من تحت اااااه وفي الوقت ده راس
البيبي نزلت

اسر.... اول ما شاف كده اتصدم وقال دي راس صح
واغمى عليه

الدكتور طلع يجرى ومسك البيبي وبص على أسر
وقال ده ايه العيله المجنونه دي
رحمه اتنهدت براحه وغمضت عينيها بتعب

الممرضين اخدوا البيبي وفوق أسر
اسر...... بص على رحمه لاقها بتبص وبتضحك عليه قال هو اللى انا شوفته
الدكتور ....  ايوه مستعجل ينزل الدنيا
اسر ....  بخوف يعني اللي انا شوفته ده كان صح يا
لهوى

الدكتور..... ضحك وطبطب على كتف اسر وقال يتربه
في عزك  عريس  زي القمر
وهو مصدوم من اللي شافه قال شكرآ يا دكتور 
الدكتور :- خرج وسابهم
اسر قرب من رحمه الف مبروك يا حبتي ولد زي القمر 
بقا عندينا طفلين 

*********
وبعد وقت نقل رحمه غرفه عاديه 
والكل اتجمع في الغرفه بفرح وحب 
ادهم .... ها تسمي  البيبي ايه بقا يا اسر 
اسر .... سيف اسر 
ضحك ادهم يترب في عزك يا مجنون 
كانت ماسه قعده ومش قادر 
وحسه بوجع جامد وبتاخد نفسه ادهم لحظ ورح جانبها مالك يا حبيبتي فيكي حاجه 
مش قاده يا ادهم اعععععااااا الحقوني شكلي بولد 
ضحكو الكل 
اسر ... البس يا معلم هتشغل في وصله  دلوقتي 

زينب  راحت مسكت ايديها وقالت أهدى يا حبيبتي

ماسه...بدموع لالالا مش قادره هموووت
زينب.... بعد الشر عليكى يا بنتى
ماسه بصت علي ادهم وقالت انت يا بارد واقف كده ليه اتحرك بقولك بولد كان ادهم وقف مصدوم 
ادهم ....  بصلها بصدمه وقال نعم
ياسين بضحك .... لاء يا معلم ده انت هتدخل دلوقتي في اسطوانة انت السبب

ماسه......ايوووووه هو السبب طلقني يا ادهههههههم 
اسر ... بضحك يلا بقى شيل يا بطل
ادهم بخوف حقيقي ميل عليها وشالها و نده علي الدكتور  
ماسه...ادهم اوعدني انك تخلي بالك من الأولاد لو حصلي حاجه
ادهم مسك أيده اششششش اهدي يا حبيتي أن شاء الله هتطلعي بسلامه ونربي اولادنا سوي 
ماسه بتعب وبتخد نفس  ... انا بحبك 
ادهم .... وانا بعشق 
والممرضه اتحركه بسرير ودخلت غرفه العمليات
وادهم وقف في الخارج 

عند اسر في الغرفه 
اسر.....  بضحك المشهد ده كان من شويه فاكره
رحمه....... ما انتو بتبقوا السبب في اللي بيحصل لينا
اسر......  خلاص بلاش انتو اللي خسرانين نروح نشوف وحده حلوه تاني 
رحمه...... مسكته من باقه هدومه وقالت بضحك ده انا
اقتــ.لك
اسر...... مش بقولك انتي اللي بتجرجريني ل قــ.لة الادب
رحمه.....ضربته على صدره بدلع وقالت غلس

رهف ... احم احم نحو هنا 
اسر احم ابعدي يا وليه اروح اطمن علي ادهم 
ماشي وطمني. 










بعد وقت من دخول ماسه غرفة العمليات وادهم
اتجمعوا العيله كلها في مستشفى اول ما سمعو الخبر ولده ماسه ورحمه 
الكل واقف بخوف والتوتر وعيونهم علي غرفه العمليه ووسعاد ماسكه المصحف بتقراء فيه وزينب وقفه بتدعي لبنتها  وقف قلقان في الخارج  وبعد وقت خرج الدكتور
وهو حمل بنوته زي القمر والممرضين خرجه ومسكه ولد 
ادهم ابتسم وحمل الطفله بحب وحنان وخوف 
وقبلهم 
الكل حوليه مبسوط 
زينب ....  قربت من ادهم ومسكت طفله 
وادهم واسر قرب منه وقال ها هتسميهم ايه 
ادهم بحب .... عائشه وقاسم 
ابتسم الكل 

بعد مرور 20سنه 
كان في فيلا ادهم 
في هذه الغرفة ومشغله اغنيه لفيروز  وبتغني معها 
أدهم بنعاس وهو واقف وراهاوبيحضنها....ياروقانك  صباح العسل يا جميل
ماسه بإبتسامه جميله وهي بتلف ليه....صباح النور يا
حبيبي يلا إجهز عشان الشغل

أدهم بغمزه...... هو أنا ماينفعش أقعد مع القمر إللى قدامی دی شويه
ماسه وهي رافعه حاجبها....... يابكاش  أنا إللى قمر برده
أدهم بهيام إنتى أحلى قمر 

ماسه بخجل..... طب يلا روح صحى البنات والأولاد  وأنا محضر الفطار


تحميلات

أختر ما تريد:

تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق