رواية ماسة الادهم الجزء الثاني الفصل الثامن عشر 


ماسه الادهم جزء تاني
البارت 18
دخل فهد بهبته المعتاده الى المكتب
وجالس وبيقرا في الصفقات الملفات  التي توجد امامه 
دخل احدى الموظفين الي المكتب 
الموظف..... صباح الخير يا فهد بيه 
فهد ... صباح النور 
الموظف ... في بنات كثير بره مقدمين على الوظيفه فانا ادخلهم واحده واحده 
فهد..... لا قول لاحد يصفيهم على حسب سي في  بتاعهم ودخل الكويسين بس انا معنديش وقت 

الموظف ....وده اللي حصل واتبقى كم بنت ما يقارب خمس بنات 









فهد ... خالص خليهم ينتظرو في الخارج لغايه لما اخلص ميتنج واجي اعملهم انترفيو
الموظف ... تمام يا فندم اي اومر تاني 
لا 
خرج الموظف وفهد ذهب الي غرفه الاجتماعات 
وبتدي يشرح المشروع اللي عوز ينفذو 
وبعد وقت 
العميل ... بجد افكارك حلوه واتمناء تخلص علشان نشوف العمل الرائع واتمنا انك توافق علي الحفل اللي  هعملها بمناسبة الشركه اللي بنا واحتفال بمشروع الجديد 
ابتسم فهد بثقه ... تمام وانا قبلت الدعوه 
العميل ... الدعوه هتوصل لغايه بيتك واهم حاجه اني العائله الكريمه تشرفنا 
فهد أن شاء الله هنجي 
ومشي العميل وفهد ذهب لمكتب وقعد وابتدي يعمل انترفيو ولا احد يعجبو 
الموظف دخل ... ادخل اخر وحده يا فهد باشا 
فهد بتنهيد.....  دخلها 
قعد فهد بيتفحص الملفات التي أمامه خبط الباب وسمح بدخول 
فهد وعنيه في اللابتوب .... سي في بتاعك ورفع رأسه لقي فتاه جميله محتشمه ابتسم ليها وقال اتفضل اقعدي واخد سي في بتعها وبتداء يشوفو وقال اتكلمي  
...  انا وتين مالك الهواري عندي اربعه وعشرين سنه واخده شهادة من جامعه امريكيه وجايه اقدم علي شغل 
فهد .... سي في بتاعك كويس جدا والمواهل عالي وكمان معاكي لغات فا اكيد يشرفنا انك تشتغلي معانا 
ده فرصة لينا اني نلقي حد زيك كده 
وتين بخجل.... شكرا لحضرتك جدا ابتدي العمل من امتي 
فهد بتسال .... ينفع اسالك سال 
وتين بستغراب.... اتفضل 
فهد .... انا علي ما اعتقد انك بنت مالك الهواري صحب شركه الهندسه معماري وشريك مع تميم علي الانصاري شركه معروفه ومن سي في بتاعك انك شخص شطره جدا وعندك كفاء عاليه
ليه عوزه تشتغلي في شركه  تاني ومشتغلتيش معهم 
وتين... انا مش عاوز اشتغل في شركه ولدي لاني انا عوزه اكون  كيان لنفسي مش اعتمد اني ولدي معه شركه هشتغل فيها ويقولوا عني اني علشان ولدها صحب شركه هتعين  في منصب عالي  ومش هتعب   بسببه لا انا عوزه اعتمد علي نفسي ومش عوزه مساعده من حد 
فهد بإعجاب بهذه الفتاة 
أعطها فهد الملف وقال تقدري تشتغلي في أي وقت 
ومرحب بيكي في شركتنا 
وتين ... من بكره كويس 
فهد ... ماشي تمام اتفضلي 
ابتسم فهد لهذه الفتاه الذي لم يري مثلها 

*********

في جامعة عائشه

دخلت عائشه المحضر وحمد ربها اني الدكتور لسه مجاش 
عائشه... كويس الدكتور مجاش رني على منار واستعجليها ولسه ما كملتش جملتها  حتى لقت  الطلاب بيدخلون قاعه المحاضره 
استغربتو ولسه هيساله لقو منار  دخله
عائشه...  بنت يا منار هو في ايه  النهار ده اول مره  طالب يحضروا  محضرت دكتور عصمت 
هو عمل امتحان مفاجاه ولا ايه  
منار ... لا يا بنت اصل دكتور عصمت اخد اجازه وفي دكتور جديد استلام بداله بس ايه حته قمر يا خراب عليك
هبه بمرح ... الله عليكي وعلي اخبارك الحلوه ولسه هتكمل كلمه حتي سمعو صوت همس الطلبه رفعت عائشه رأسه لقت دخول الدكتور الجديد بكل 
ليدخل بيهبته و وسامته ليجد أن جميع الفتيات ينظروا إليه بهيام ليتحدث هو بصوته الرجولي الهادي والذي يوجد به تمیز صوته .... ازيكم يا شباب عاملين اي انا الدكتور ريان الانصاري إللى هدرس ليكوا مکان دكتور عصمت  بس أحب أعرفكوا على قوانيني قبل ما ابدا اولا مش بحب حد يدخل بعدي  او يتأخر ثانيا مش بحب حد بيقا قاعد ومش مرکز او ماسك التليفون وانا بشرح ثالثا أي حد يتكلم أثناء الشرح هيطرد وممكن يسقط في المادة وانتو احرار و اي حد مش فاهم حاجه يقول وانا تحت امره کده انا قولت كل اللي عندي حد عنده اعتراض على كلامي ليرد الجميع بي لا ليقول طبعا متعرف على الكل من خلال الاسئله إللى مطرحها عليكوا المحاضره الجايه باذن الله و دلوقتي هشرح اللى هاتتسالوا عليه المحاضره الجايه تمام یا شباب ويبدء الشرح حتى ينتهى كل ذلك تحت أنظار تلك التي تنظر له بغيظ لانها تعرف انه تعمد الحديث على الهاتف لانها كانت تمسك به أثناء كلامه وهذه هي عادتها لكنها لا تهمل في فهم محاضراتها وتتفوق في كل سنه لأنها من الدحيح الدفعه بعد انتهاء المحاضرة 
ليخرج هو من المحاضرة غاضبا بشده من تلك الطفله التي تاه  في ملامحها منذ أن رآها امامه ل يقسم في  نفسه آنها ستكون له لا يعرف لماذا فكر هكذا لكن هذا هو قلبه انه اقسم انه لن يحب أحد  لكن تلك الطفل جعله يشعر بشعور مختلف وقال في نفسه انها سوف تكون له. 

خرجت عائشه مع البنات 
اووووف محضره طويلة 
هبه ... بس ايه الدكتور حته من القمر يا ناس 
منار تكمل... اه ولا ايه بقا ده عسل ولله ياريت اشوفو كل يوم 
عائشه ... في ايه بطلو محن هو مش حلو اوي يعني 
منار.... اسكتي يا بت ده بطل ده يقول لقمر قوم وانا اقعد مكانك 
عائشه... ولله طيب يلا ياختي نروح ناكل حاجه لاني هموت من الجوع 
يلا ومشو البنات 
وخرجو البنات الي الكافيه 

**********
في فيلا ادهم 
كانت ماسه قعده مع رحمه ورهف في الجنينه الفيلا 
وبيتحدث في بعض الأمور 
فجاه تلفون ماسه رن 
ابتسمت وردت بسرعه ... أخص عليكي يلا مش بتسالي 
ابتسمت ... ولله غصب من عني ضغط  العيال وعندينا امتحانات هنا 
ماسه ... خالص ماش سماح المرادي المهم ناويه تنزلي انت ويوسف امتى
جاسي.... إن شاء الله بعد ما الولاد يخالصو امتحانات 

هاتي اكلمها كان صوت رحمه 
رحمه بضحك .... وحشني يا ام فتحيه 
جاسي بضحك ... ولله ما هتعقلي ابدا يا بنتي احترمي شويه
رحمه ... يختي اقعدي احترام ايه بس المهم الاولاد عملين ايه ومرات ابني عمله ايه 








جاسي ... لا يختي ابنك ايه مستحيل 
رحمه ... ليه كده يا فوزي مالو ابني حبيب امه ها مش عجبك ولا ايه 
جاسي .... لا عجبني يا باشا 
وبعد كده رهف كلمتها وقفل. مع بعض 
ولله جاسي ويوسف وحشونه 
نعم يا عيني مين يختي اللي وحشك 
ماسه .... هههه انتي يا حبيبي اللي وحشني 
ادهم .... ايوه كده اتعدلي 
ماسه ... ايه اللي جابك بدري كده 
جيت اشوف الهانم  قصدي حبيت قلبي غير كلمه لما شاف ماسه بتبصله بشر 
ماسه ... ايوه كده اتعدلي يا حبيبي 
رحمه ... ادهم خد مراتك ودخل جو مش ناقصه كلم ملزق بالله عليكم 
ادهم بضحك ... مين الوليه ده 
ماسه ...  مش عارفه 
رهف ... بضحك ده خالتك ام السعد هههههه 
ضحكو الكل ورحمه كده يا رهف الكلب ماشي وانتي ايه وانتي ام حسين بيعت الخضره اللي علي اول الشارع 
ضحكو الكل وادهم اخد ماسه وطلعو 
ماسه مالك يا ادهم في حاجه 
ادهم ... تتنهد ... بصرحه خلي بالك من بنتك عائشه 
ماسه بخوف ... ليه ماله بنتي 
ادهم حضنها ... وقال مفيش بس عوزكي تبقي قريب اكتر منها هي من ساعه موت سعاد وهي حالتها متاثره 
ماسه ... حاضر يا حبيبي لما تيجي نقعد معاها 
قبلها ادهم رأسها واخد البس ودخل الحمام يغير 
*********
عند قاسم سيف في قسم الشرطه 
سيف .... ايه يا باشا قاعد سرحان في مين 
فاق قاسم  وقال بهدوء .. اقعد يا  سيف  
ادي قعده ها يا ست الحجه  سرحان في مين يا قمر انتي 
ضحك قاسم  وقال.....  ولا حد 
سيف ... يا شيخ عليه الكلم ده ده أنا بابا 
قاسم...... بابا امشي يلا من هنا 
سيف بضحك وهو واخد طبع اسر في الهزار ... مش عجبك طلقني طلقنييييييي يا متولي 
قاسم ... متولي اه الله يكون في عون اللي هتجوزك 
امها دعيه عليها 
سيف ... ده بتموت فيه وقعه في دبديبي هههههه 
قاسم ... ربنا يهديك يا ابني 
سيف ... بجديه مالك يا قاسم حالك مش عجبني 
قاسم ... سيلا يا سيف مش عارفه ليه ديما بتبعد عني ومش متقبلني مع اني ولله بحول علي قد ما اقدر اني مغضبش ربنا ومستنيها لما تدخل الكليه علشان اخطبها من عمو ياسين مش عارفه ليه بتعمل كده ومش قادر اسالها إذا كان بتحبني ولا لا برضه لاني مينفعش اسالها 
سيف بحزن علي حالت رفيقه وقعد يفكر ... وجات ليه فكره قاسم واللي عندو حل لموضوع ده هنعمل ايه 

قاسم بابتسامه ... اعمل فراخ بانيه انجز يا عم قول 
سيف ... احم احم وبيعدل في لياقه  القميص بصي يا سيدي هخلي رحيم اخويه يسأل البت ماسه اصل بعيد عنك وقع على شوشتو هههههههه 
وبيحبها فا المهم انا هخليه يسألها وهي ماسه خبيثه ولما تصدق هتجيب القرر البت من ساعه ما اتولدت مش بس بتحبك 
قاسم ... أتصدق رحت فين الفكره ده من دماغي من
البت ماسه ده سوسه وهتجب أخباره كله شكر يا واد يا سيف هجبلك مصاصه بفراوله اللي انتي بتحبه 
سيف بضحك وبصوت البنات  ... أن شالله يخليك يا بيه ربنا يزيدك ما يحرمك ويعطيك ما يحرمك منك ايدك علي مصاصه 
ضحك قاسم ... امش يلا يهطل 
سيف بيمثل الحزن ... كده تخدونا لحم وترمونا عضك أخص عليكم رجاله اخر زمن 
قاسم ... سيف بره مش عوز المحك تاني 
اه ما انتي اخدت اللي انتي عوزه 
امشي يلا روح علي شغلك بد ما بابي يجي ويعمل منا بفتيك 
سيف بيقوم ... احم سلامو عليكم بقا اروح بدل ما ادهم باشا ينفخني كفايه التدريب اللي بيدرب لينا ده مفتري 
فجاه سمع صوت وراء  بتقول حاجه يا سيف 
سيف ... ههه قاسم بلاش تقالد صوت الحج ها 
قاسم ... رفع ايدو ولله ما انا لف وانتي هتعرف 
سيف وهو بيبلع ريقه اه ياني يا خالتي يلا مشفتكيش جالك الموت يا تارك الصلاه ولف ليه 
سيف ... باشا ولله كنت لسه بشكر فيك مش قولت هتروح ومش هتيجي تاني 
ادهم ... ولله ما كان من شويه مفتري 
سيف .... ههه مين ده مفتري انتي ده انتي حته سكره مرهم تحط علي الجرح يختفي 
ادهم بقرف امشي يلا نفسي اشوفك راجل ولو لمره 
وحده مش عارفه دخلت ازاي البوليس ونجحت في الامتحان 
سيف بضحك ... اصلي يا عمي ورتهم حتي من 
سمــ.انه فا أعجبه بيها ودخلوني ههيهيهي 
قاسم ... يا سافــ. له 
ادهم اتعدل يلا انت وهو تربيه زباله زي اللي جابكم 
سيف ... الله يا عمي مش اللي جابني هو اخوك 
ادهم ... ما انتي طلع زيه نجس أمشي يلا علي شغلك 
أو اقولك تعالي بقالي زمن مدربتش  حد 
سيف ... لا ااااا مستحيل هي ماله الدنيا برده كده فجاه وقع  واغم عليه 









قاسم ... هههه الواد مات 
ادهم شيل اهطل ده ده بيمثل 

قاسم ... امال جيت تاني ليه يا ادهم باشا 
ادهم ... نسيت ورق مهم فا جيت اخده فوق الهطل ده وروحو 
ماشي يا ادهم باشا 
ومشي ادهم 
عند قاسم جاب ازازه مياه وقام دلقها علي سيف 
يا لهويييييؤ بغرررررراق 
قوم يا اهطل انت نمت 
ايه يا عم ده أنا كنت باحلم بحلم حلو بشكل خير الله هم يجعلو خير كنت بحلم بالبت وخالص كانت هروح بو*سه واوزع عليهم حب وحنان واخد حنان واديه رقمي  
امشي يا زاااااافت 
سيف ما تزوقش الله 
باي يا عشق العشق بصوت " محمد سعد "
ومشي جري قبل ما قاسم يحدف عليه الجزمــ.ه اللي لبسه


تحميلات

أختر ما تريد:

تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق