رواية بين العشق والانتقام الفصل الثاني و العشرون 

( بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير ) 
أنها المأذون جملته الشهيره قامت مريم وسحبت نفسها من ببن مالك وأصدقائه وتوجهت إلى الغرفه دلفت وأغلقت الباب وسمحت لدموعها أن تنهار فـ هي أحبابته ولاكن الجمله الذي قالها تردد في اذنها 

" هتتجوزني وقت وطلقني علشان تحميني "

منذ وقت قليل 
محمد بصدمه سحب يده وقلم نزلت على وجه مريم أوقعها الأرض 

- ملك بغضب: صدقني هتـ.. ندم على عملتك دي أطلع براااااا فين الأمن 

الأمن بيدخل يأخذ محمد إلى الخارج بعد خروجه مريم بتنهار من البكاء سحبها مالك لتقف شدها لحضنه وهو يستمع صوت شعقاتها وقلبه يحـ.. ترق لأجلها

- مريم : لي كده لي تقول أني مراتك 

- مالك : أنا مكدبتش لأني حقيقي هتجوزك

- أبتعدت عنه مريم: هتتجوزني وقت وطلقني تاني بس أنت ممكن تحميني بطريقه تانيه 







- مالك : لا لما تكوني مراتي هيبقى أحسن لان باباكِ لو طلع من هنا وراح على القسم يقدم بلاغ فيا هيكون عنده حق وااه المأذون على وصل 

نظرة إليه بحزن فـ هوا لأن يشعر بما تشعر به أتجاهه 
بيأتي المأذون وبيتم عقد القران

_______________
في صباح تاني يوم بيستيقظ كريم بيجد نهال تنام على الكرسي بجوار السرير أتعد في جلسته ونهض من على الفراش بتستيقظ نهال من حركته 

- نهال : أنت كويس أطلب الدكتور 

- كريم : لالا بقيت أحسن 

- نهال بتضع يدها على وجهه : الحمدلله السخنيه نزلت كتير قوم خد شاور وأنا هحضر الفطار 

- كريم : مليش نفس

- نهال : لا لازم علشان العلاج لازم تخده في معاده 

- كريم بيمسك إيديها بإبتسامة : لي فضلتي جنبي طول اليل هل دا حب

- نهال بوجع : لا بس تقدر تقول رد جميل ثم أكملت بسخريه وأنت جمايلك كتير عليا 

- كريم سحبها لتقع داخل حضنه : كفاياكِ بعد بقى إي دا حجر كان يشاور مكان قلبها تعبتني معاكِ أنا عمر مفي حد عمل كده فيا غير عيونك ببص فيها بيخدوني لنص الشط والموج فيهم عالي 

- نهال نظرة لعينه لأول مره وهي تلاحظ لنهم الرماضي : الصقر بيطير و هوا إلي عايز يصتاد فـ بيجي برجله و هوا عارف أن البحر غـ.. دار ممكن يهـ.. يج عليه ويخده وبدل ميكون 

سمكِ الطعم يبقى هوا الفريسه خاليك عارف البحر غـ.. دار ممكن يمـ.. وتك في إي لحظه بس أنت خالي بالك

بتقوم تخرج مسرعً من الغرفه بتهبط الدرج ثم إلى المطبخ بتدلف إليه وقامت بأحضار الطعام بعد وقت بتضع الصحن وهي تجلس على الكرسي وامامها كريم أبتده في تناول الطعام قطع الصمت نهال بتسأل 

- نهال : مين حور 

- كريم نظر إليها بصدمه وقام من على السفره: عرفتيها منين 

- نهال بدموع : كنت بتهلوس بأسمها طول اليل أنت حقيقي خا.. ين وزي ما هي سبتك علشان خيـ.. انتك ليها فـ أنا هسيبك علشان كدبك عليا وخيـ.. نتك لانك واحد غشـ.. اش وخا.. ين طلقني 

- كريم بحزن رفع نظره لها : أنا مخـ.. نتهاش دي كانت مؤمره من اخوكِ 

- نهال بصدمه : أخويا

- كريم بغضب : أيوا اخوكِ أخوكِ السبب في مو.. تها عارفه لي علشان الطـ.. مع أخوكِ كان مع خطيبتي في الكليه وكان معجب بيها بس لما عرف انها اتخطبت قال لا أنا لا مفيش حد 

تاني بقى يرقبني وكنت رايح عند واحد صحبي تعبان روحت واتفجأة سعتها أنه نايم وقبل مخرج من الشقه كانت جت وشافتني أنا ومرات صحبي وقفين بس هي متعرفش أنها 

شقت صحبي رمت في وشي
عقبال ما نزلت كانت عربيه خبتـ.. طها أنا كر.. هت الناس كلها بسببه بس تعرفي أنا خدت حقي بيدي عارفه عملت ايه 

ضمـ.. رتله حياته لما سقط في اخر سنه وابوكِ مـ.. ات بحـ..سرته بسقـ.. طه لانه دفع عليه د.. م قلبه واخوكِ دماغه لسـ.. عت لدرجت أنه خدك ورمـ.. اكِ قدام جامع وواحد خدك و هوا إلي رباكِ

- نهال بصدمه  : أنت كداب 

-كريم  : مش كداب شوفي أنتِ عندك كام سنه عندك 19 وأنا أد عمرك لو كنت أتجوزت من سعتها كان زمان معايا بنت قدك 

- نهال بدموع  : أنت معاك حق تنـ.. تقم بس الأنتـ.. قام عما عنيك خلاك تضـ.. مر عائله كلها حتى لو كان كلامك صح وأنا بنتهم أنت كنت السبب في رمـ... ي في الشارع أنت سقـ.. طته 

وكان دا رد فعل طبيعي بس مجتش ند.. مت لما ابو الشاب دا مـ.. ات متستغربش هدؤي بس أنا معرفهمش علشان أزعل عليهم هوا غلط ومن غلطه مـ.. اوت باباه ومامته وأخته اتشـ..ردت 

أنا دلوقتي بحمد ربنا أن إلي رباني عارف ربنا ورباني احسن تربيه رباني على ديني أحسن من حد تاني مش عارفه كان ممكن يعمل فيه إي أنت تعرف أنا كنت بحبهم أوي وماذل 

لدوقتي أنت تعرف ماما فين الي فكرتها ماما وحقيقي تستاهل أنها تكون أم هي متو.. فيه هي وبابا طلقني لاني مش هقدر أكمل معاك هي فكرتك خا.. ين وأتـ.. وفت أما أنا عايز 

اطلق لانك انتـ.. قمت منهم ومكفكش موتـ.. هم كلهم ومسبتنيش خد حقق لما سقطته ولما باباه مـ.. ات ومامـ.. ته وجنانه ورمـ.. ي في الشـ.. ارع وأغتـ.. صابي وجواز بلأجـ.. بار 

علت صوتها أنت إلي مجـ.. نون مخق راح خلاص أنت إلي محتاج تتعالج أنـ.. أنا مش عارفه أنا حسيت معاك بلأمان وأنا معاك أنا حبيتك رغم إلي أنت عملته فيه بس أنا هد.. وس على قلبي وهبعد عنك طلقني 

- كريم قرب عليها وقبض يديها بغضب  : مش هطلقق أنتِ فهما خلاص أنسيها أنتِ بقيتي ملكِ أنا ملك كريم الشرقاوي أنتِ فهما نهال أنتِ بـ... 

_________________
- الطبيب بيقرب على يوسف : مدام عايده فاقت وعايزه حضرتك 















يوسف بيدخل الغرفه بلهفه بيجد عايده موصله بالأجهزه وجهاز تنفس بيقرب عليها وعيونه مليانه دموع أمسك يديها 

- يوسف بدموع  : أنتِ كويس في حاجه وجعاكِ أطلب الدكتور 

- عايده بتعب  : أنا كويسه بـ بس هاتلي بنتِ يا بابا عايزه اشوفها حسا أن فيها حاجه 

- يوسف  : أنا وعدتك أني هجبلك بنتك وهجبهالك بس أنتِ قومي بالسلامه الأول 

- عايده : الحمدلله على كل شيء 

- يوسف  : عايده حبيبتي أنتِ تعرفي مين عمل كده فيكِ

- عايده بتذكر  : اه فكرع إلي عمل كده كـ...

______________ 
في غرفة قمر شمس بيدلف بيجد الملايه كلها د.. م بيتصدم ووووو



تحميلات

أختر ما تريد:

تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق