رواية أميرها الفصل الخامس 


-انا مش عايزة اتجوزك ...
قالتها كاميليا بعناد ...بعد ما قولت وقتها اني هتجوزها وصممت اني اتجوزها وبعد مشا*دات كتير وافقت خالتي ...وبكده اكون خل*صت من الانسان اللي كانت عايزة خالتي تر*مي كاميليا ليه اتفضل كاميليا اللي بقالها يومين وا*كلة دماغي ...ده بدل ما تشكرني اني انقذتها ...بجد نفسي اعرف مخ البنات فيه ايه...
-انا قولت مش عايزة اتجوزك ..
صر"خت كاميليا مرة تانية وهي مربعة ايديها فقولت بهدوء:
-عارف والله يا كاميليا والعيادة.كلها سمعت انك مش عايزة تتجوزيني ...المر*ضي اللي عندي كلهم عرفوا خلاص اني غا*صب واحدة تتجوزني ...خلاص يا ست فض*حتيني ...
بصتلي بغضب فضحكت وقولت:
-انا قولت كده عشان امك متجوزكيش واحد زي جمال ...أنا بجد مش قادر اصدق عنادها ...
قعدت كاميليا علي الكرسي بتعب وقالت :
-ولا انا مصدقة ...بس امي كانت  قا*سية عليا يا أمير ...من وقت موت بابا وهي بتعاملني بطريقة قا*سية شوية ..عندها هو*س أنها تجوزني بأي شكل ...وانا بجد تعبت ...
-وانتي مش عايزة تتجوزي صح ...
هزت كتفها وقالت:
-كان نفسي اشتغل ...
-تشتغلي ايه بقا ..









ابتسمت بسعادة وقالت :
-انا  طبعا خريجة تربية ونفسي اشتغل معلمة  فيزيا بحب مهنة التدريس اوووي ...نفسي اعمل مجموعات تقوية للطلبة اللي متقدرش علي فلوس المدرسين الكبار دوول اللي بياخدوا فلوس كتير ...بس للاسف ...
حطت وشها في الأرض وكملت:
-امي رافضة وحاولت ادي دروس في بيتنا  بس برضه رفضت قالت اني مش هنجح واحسن ليا أني اتجوز...
ابتسمت وانا بلاحظ تفكيرنا المتشابه وقولت :
-وانتي محار*بتيش عشان حلمك ...
ابتسمت بتريقة وقالت:
-هعمل ايه يعني هض*ربها ؟!
-لا طبعا بس اتكلمي صممي علي رايك دي حياتك انتي مش مفروض تكوني بالس*لبية دي يا كاميليا ...
-بس انا بخا*ف منها 
قالتها بتوتر فرديت ؛
-ليه تخا*في انتي مبتعمليش حاجة غلط ...انتي بس مجرد هتطالبي بحقك ...بحقك في اختيار حياتك وشريك حياتك ...مش مفروض تعملي حاجة انتي مش عايزاها...فاهماني...
هزت رأسها وابتسمت وقالت:
-فهمت ...اسيبك دلوقتي عشان العيا*نين بتوعك ...
قامت عشان تمشي ...وقفتها وانا بقول:
-كاميليا ..
بصتلي فقولت بسرعة:
-انا اسف اني جر*حتك في اليوم ده قولت كلام كتير ...
قاطعتني وهي بتقول :
-مفيش مشكلة بالعكس انت فوقتني أنا افورت ...
وبعدين مشيت بسرعة فابتسمت ليها ...بس لو كنت اخدت بالي منك قبل ماهي مكانش ده حصل للاسف أنا حتي مينفعش اقرب منك لأن قلبي لسه متض*رر ....
.....
-يعني ايه مفيش خطوبة يا ام كاميليا ...انتي بتهزري معايا !!
اتوترت ام كامي وقالت:
-يا بني كاميليا رف*ضاك وانا ...
-وانتي مش قادرة تتحكمي في بنتك يعني ...
قرب منها وعيونه مليانة ح*قد وقال:
-بنتك اللي رفضتني دي أنا هخليكي تتح*سري عليها ...
وبعدين سابها مر*عوبة ومشي ...
......





كانت ام كاميليا قاعدة في بيتها بتفكر في كلام جمال وهي خايفة يا ربي ايه اللي عملته ده ..حطت بنتها في خط*ر بسبب غبا*ءها ...دخلت كاميليا البيت ووقفت قدام امها وقالت:
-ماما انا قررت 
-قررتي ايه ؟!
-انا هشتغل ...فيه سنتر هأجره وادي فيه دروس تقوية للطلبة بأسعار رمزية ...أنا عايزة اعمل حاجة بحبها ...
وقبل ما ترد أمها قالت :
-وكمان أمير وانا مش هنتجوز ...دي كانت لعبة عشان متجوزش جمال ...وانا مش هتجوز بالعافية ...
قالت كلامها ودخلت ...كانت بتقوله بقوة لدرجة صدمت امها.....
.....
مرت الايام وفعلا كاميليا عملت اللي هي عايزاه رغم مع*ارضة امها لكنها قدرت تخليها توافق ... أجرت السنتر  وبدأت تدي دروس بأسعار رمزية ...كنت مبسوط وانا بشوفها بتحقق كيانها ...مبسوط لأنها ولأول مرة وقفت وقالت لا من غير خوف ورفضت للنهاية ...كنت مركز معاها ومعجب بشخصيتها الجديدة دي ...
  ....
في يوم ....
في النهار 
كنت في المستشفي  اوضة الطوارئ لما سمعت أصوات عالية ...طلعت ولقيت خالتي وامي بيص*رخوا وهما جمب النقالة اللي شايلة كاميليا  واللي كانت عبارة عن جث*ة هامدة تماما !!!

تحميلات

أختر ما تريد:

تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق