رواية ماسة الادهم الجزء الثاني الفصل الخامس 


#ماسه_الادهم_جزء_تاني 
بارت 5

"اللهم إني أسألك بحبك وحب من يحبك وحب كل عمل يقرب إلى محبة"

نزلت الينا مع جاسي ومستغربه وبصت قدمها شافت رحمه ورهف واسر وياسين 
الينا قربت منهم وهما متنحين لما شافوها 
رهف .. ده طلعت ماسه بجد 
رحمه .. ايوه هي بس متغيره اوي يا لهوي علي لبسها 
اسر .. نهار مش فايت 
ياسين ... اهدي كده وتتعامل برسميه ويا رب تفتكرنا 
وكل اللي عملها ده بتغير الله يكون في عون ادهم ده لما يشوفها لبس كده هيتجنن 
الينا عينها عليهم وقالت بجمود .. انتو مين 

دخل ادهم ... وقال دول اهلنا 
الينا بصدمه ونفاسها عالي وقلبها بيدق بسرعه كبيره 

الينا .. انتي تاني 
ادهم ... تاني وتالت ورابع كمان والعمر كله لو عوزه 
الينا بغضب .. اطلع باره 
ادهم مسك أيدها وبص في عينها .. وقال نسيتي ادهم يا ماسه 
الينا مركزه في عيونه جدا ومش قاده تتكلم ليه حاسه انها تعرفو 
ادهم نفسه يضمها جدا ومشتاق ليها فاق علي صوتها 
الينا .. ابعد عني بقا 
رهف .. ماسه انا رهف صحبتك مش فكرتني 
مستغربه من كلمها بس صوتها وشكل ده تعرفو كويس بس فين مش قاده تفتكر 
رحمه .. وانا رحمه يا ماسه صحبتك احنا صحابك من زمان 
الينا نفسها تبكي وتصرخ هي مش فاكره حاجه ادهم لحظ انها تعبنا سحبها في حضنه اششش اهدي 
فضلت مسكه فيه وبتبكي وبترعش جامد 

اهدي انا معاكي متعبيش نفسك 
وضمها اكتر ليه واحد تعبها وبتغط على نفسها انها تفتكر وبيطيطب عليها وبيهديها بس هي مش باخد ده بتزيد تعب اكتر وهو بيضمه ليه اكتر 
قلق ادهم من حالاتها وكان فاكر أو ما هتشوفو هتفتكرو بس حالتها بتسوء
الينا لسه متبته في ادهم كالطفل الصغير خايف يفقد ولدتو وبتبكي بوجع  ورأسها وجعها جامد والصداع مسيطر عليها جدا 
ادهم بعد عنها  بخوف وخضه  عندما لقته زقتو وماسكه رأسه وبتصرخ بشكل هستيري 
أخدها ادهم وقعدها علي الكرسي 
وقعد امامها وماسك أيدها 
متفتكريش في حاجه اهدي اهدي خالص استريحي 
سمعاني يا الينا اهدي متحوليش تفتكري بصيلي 










مش قاده مش قادره 
ادهم بحزن وضمها اهدي طيب 
زقتها بعيد عنها وقامت ..اطلع برااا كلكم بره بره بيتي برااااار 
ادهم تمالك اعصابو وقال مستحيل اسيبك تاني مستحيل فهمه وقرب منها رفعت أيدها وقالت اوعا تقرب مني انتي فاهم 
ادهم ابتسم بخبث... حاضر مش هقرب 
فجاه شدها وحمله علي كتفه  وهي بتصرخ وتضرب في ضهره
الينا نزلين قولت نزلني سبني اععععا بارررد 
ضحك ادهم .. وداني  يا بنت المجــ.انين  مستحيل انزلك 

خرج الكل خلفه من الباب الخلفي علشان محدش يشفهم 
رهف ورحمه واسر ياسين خلف وهم بيضحكو ورحمه اخدت فهد اللي نايم .

************

مالك .. انا مش قادر افهم هي راحت فين في الوقت ده  أنا خايف يكون حصلها حاجه انا مش هقدر اسمح نفسي 
تميم بتنهيد .. اهدي دلوقتي انا هتصرف 
ورن علي حد زميل ليه 
استني  يرد 
كان شخص نايم ولكن صحي من النوم علي صوت تلفون .. الو 
تميم .. اسف لو قلقت نومك في وقت زي ده بس محتاج مساعدتك ضروري يا احمد
احمد وهو ليقوم من علي السرير وسأل بستفسار ..في ايه خير 
تميم .. مرات اخويه اختفت دورنا عليها في كل مكان  تعرفو انا ومالك بس مش لقيتها وملهاش اي اسر وخولنا نرن عليه مش بترد وبعد كده قفلتو 

احمد اتنهد ... متقلقش هنلقيها 
شكرا يا احمد 

قام احمد بدل ملابسه يلا سلام علشان هنزل ادور عليها 
قفل احمد وبداء يغير هدوم 
تميم .. كان مضايق من كل  اللي بيحصل والضغوطات اللي هو فيها 
تميم بتنهيده  وهو بيبص علي مالك اللي قاعد جانبو 
في العربيه متقلقش احمد هيلاقيها 
مالك بحزن وبيمسح علي راسو بحزن ...اتمني أنها تبقى كويسه انا مش هقدر اسمح نفسي 
تميم وهو بيحط ايدو علي كتف مالك
و بابتسامه.... ماتقولش کده هنلاقيها وستكون كويسه

***************

في فيلا عند تميم 
كانت رقيه نايمه في حضن هنا  وقالت باستفسار .. مامي امال فين بابي وانكل مالك جيه هنا ليه  وفين مامي منه مجتش ليه 
هنا بتنهد وهي بتحاول تداري كذبتها ... بابي وانكل مالك ورهم شغل ونامي منه في بيتها 
رقيه بضيق ... هو دايما كده مشغول ومش بيحبني ومش بيقعد معايا 
هنا .. عيب تقولي كده يا رقيه ماتقوليش كده علي بابي بابي بيحبك بس هو مشغول علشان يوفر الراحه ليكي والأكل والشرب اللي انتي بتاكليه 
رقيه بحزن طفولي .. وانا خلاص مش عوزه العيشه ده ولا الاكل والشرب ده ادام هيبعد بابي عني 
هنا ..اهدي يا رقيه نامي يا حبيتي بابي صدقيني بابي بعمل كل ده علشان خاطرك ولما تكبري هتعرفي كده كويس 
نامت رقيه بحزن 
وهنا قعده وكان بالها مشغول بكل اللي بيحصل 

********** 
خرج ادهم والينا علي كتفه ولسه بتصرخ وتضرب فيه وقف بيها قصاد عربيته ونزلها ومسكها من أيدها وهي بعدت عنه ولسه هتمشي شدها ليه وبقت عيونه في عيونها 
الينا .. ابعد عني
ادهم بابتسامه .. وبعدين 
الينا ... ومتقربش مني تاني 
ادهم طيب اركبي 
الينا ... اركب فين انتي مجنون 
ادهم ... اه ولسه مشفتيش جنان بتاعي هيكون عامل ازاي لو ما ركبتي حالا
الينا ... ولله 
ادهم ... متعانديش ويلا 

الينا اتصدقي خافت خاف يا عيد 
ابتسم ادهم وقال .. فكره لما اول مره اتقبلنا قولتي كده 
الينا ... ها لا مش فاكره 
طيب يلا 








أتصدق خافت وركبه حالا 
ايوه كده بنوتي اشطره بتسمع الكلم 
الينا ... بنوتك 
اه بنتي  بنتي ومرراتي وحببتي وأمي واختي وصحبتي وكل حياتي 

الينا بصت عليه لبعض من الوقت 
ادهم بابتسامه ساحره ... عجبتك ها 
بارد وبصت بضيق ولفت وجي تمشي ترجع الفيلا 

ادهم مشي وراها وشالها بين ايدو 
الينا بصدمه .. نهارك اسوووود نزلني يا مجنون انتي 

ادهم  .. استحملي جنان من هنا ورايح 
فتح اسر ليهم الباب وهو بيضحك علي منظر الينا وركبها وقفل الباب
ادهم ... فهد معاك 
مع رحمه متقلقش 
ماشي تمام 
ركب اسر العربيه وابتدو يتحركو 
ادهم ركب والينا جانبه وهي لسه بتعاند وبتزعق ومش عارفه تفتح الباب وادهم بيسوق ببرود 
الينا .. انتي بتضحك علي ايه 
ادهم مش قادر استوعب انك معايه 
افهم يا بني ادم انتي انا مش ماسه مراتك افهم بقا سبني بقا انا وابني انا وحده متجوزه وبحب جوزي 
من بعد ما ادهم كان فرحان اختفت الابتسامه وحلت محلها الغضب وفجاه فرمل العربيه وقف لدرجه انها اتخبط اه 
ادهم بعصبيه  وووو
********
عدي اسبوع من يوم اختفاء منه ومالك خايف جدا عليها 
في منزل الحج اسماعيل 
كانت منه دائما قعده في غرفه بتبكي  
وبتاكل قليل جدا خست جدا 
دخلت الحجه حنان ...لسه يا بنتي قعده بتعيطي طلما بتحبي كده ارجعي يا بنتي وسمحيه
مش قادره مش قادره احساس صعب جدا يكون اللي بتحبيه وتثقي فيه يطلع خــ.اين 
يا حبيتي يا بنتي استهدي بالله كده وتعالي يا حبا عيني اتغدي وكلي لقمه انتي ضعفتي خالص 
لا مش قادره 
يلا بس تعالي ده عمل شويه اكل انما ايه هتاكلي صوبعك ورهم 
ابتسمت منه وقامت معها 
اخيرا يا بنتي طلعتي ده الشمس نورت البيت وكان هذه صوت الحج اسماعيل 
تعالي يابنتي اقعدي 
كانت منه ماشي علشان تقعد حست بدوخه واغم عليه 
الحجه حنان شهقت .. يا لهوي يا بنتي سعدني يا حج 
اكيد من قلت الاكل 
الحج اسماعيل .. تعالي بس نوديها المستشفى لاني ده تاني مره تحصلها كده 
يلا يا حج 
وذهب الي مستشفي 
ودكتوره كشفت عليها وطلبت تحليل تعملها  ولا زالت نامه كانت قعده جانبها حجه حنان 
ودخل الحج اسماعيل .. فاقت ولا لسه 
لسه ولله يا حج 
ايه رايك يا حجه حنان اني ارن علي جوزها وأعرفه لاني صعبنه عليه البنيه يحصل معها كده واكيد هو قلقان عليه 
بس يا حج 
من غير بأس هو اللي هيقدر يصلح الأمور ويرجعه تاني وتنسي حزنها 
ماشي يا حج اعمل اللي انتي شايف صح 
طيب انتي معاكي الرقم ولا حاجه 
اه معايه مره حولت تكلموا من عندي تسمع صوتو يا حابت عيني وقفلت علي طول  وبعديها رن تاني مفكره منه بس حلفتني اني مقولش حاجه وكدبت عليه وقولت اني معرفش حد برقم ده واكيد العيال رنه بغلط 
وهو صدق يا عيني 
طيب هات بسرعه 
خد يا خويه ربنا يجعل في ميزان حسناتك يا رب 
رن الحج اسماعيل علي مالك وعرفه 
ومالك الفرح مش سيعاه واول ما عرف خرج جري ركب العربيه ورح ليهم المستشفى وكان فرحان بس حزن لما عرف اني حبتو تعبانه 

فاقت منه بعد مده 









اه دماغي 
حمدالله على السلامه يا بنتي استني انادي الدكتورة 
وقامت الحجه حنان  وجابت الدكتوره وكشفت 
عليها .. لا عال اوي كده انتي اهم حاجه راحه وتغذي كويس وهكتب علي فيتامينات ويشويه ادويه  علشان تقويكي 
وانا عملت تحليل علشان نشوف ايه اللي عندك 
منه .. هطلع امتي نتيجه  التحليل يا دكتوره 
يعني كام يوم وطلع 
ماشي 
اهم حاجه تيجي علشان اطمن اني التحليل كويسه 
هو انتي شكه في حاجه يا دكتوره 
لا بس هنتطمن بس 
ماشي 
يلا الف سلام عليكي 
وخرجت الدكتوره 
وفي للحظه دخل مالك اتصدمت منه ازاي عرف مكانه ووووو 

تحميلات

أختر ما تريد:

تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق