رواية معاناة شوق الفصل الثالث عشر 


 


 رواية معاناة شوق الفصل الثالث عشر 


#معاناة_شوق 
شوق كانت قاعده مخنوقه  لقيت الي بيفتح الشباك بصت بهدوء وهي بتقول زياد بطل رخامه بس اتصدمت فجاه بحد بيحط ايده علي بوقها وبيحضنها من ظهرها وبيقول بهمس وحشتيني 
شوق عرفت البرفيوم والصوت نبرته وقالت بخفوت  انت؟ 
همس في ودنها عرفتيني؟ 
ابتسمت وهي بتقول بكل ثقه جمال......! 
جمال سابها وضحك الجميل مكشر ليه؟ 
شوق بغضب محبوسه بين اربع حيطان ودكتور رخم حابسني تحت شعار مينفعش اخرج عشان تعبانه حاجه اووووف اخر قرف 
ومبيقولش غيربدات تتكلم بتريقه وصوت يضحك  انسه شاهي مينفعش  انسه شهيناز الدوا  يا شاهي اسمعيني انا دكتورك 
واقوله انا اسم  شوق يقول تمام يا شاهيناز هانم 
جمال بضحك طب  سيبك منه وهاتي الدوا المهم تعالي
شوق اروح فين 
جمال هخرج تتفسحي يا شاهي  
شاهى جريت  بضحك وهي بتقول بجد بس لزاى ودكتور البها*يم بره وجدي وزياد  الا صحيح انت وزياد تقربوا لبعض ايه؟ 









جمال بضحك هو ابن عمتي وانا ابن خاله 
شوق ومتخاصمين ليه؟ 
جمال مشاكل بين العيلتين بس مش وقت مناقشه يلا نخرج وبعدين نتكلم قبل ميطبوا علينا 
جمال مسك منها الدوا ومسك اديها وساعدها تنزل من الشباك وخرجوا يتسحبوا من باب الفيلا وكانت شوق مبسوطه. انها اخيرا خرجت 
اول مخرجت الباب اتفتح وابتسم زياد وهو  بيقول  اكيد جمال هو الي هيعرف يتصرف عشان كده سبتك تخرجي معاه حط صنية الاكل وخرج لجده 
الجد بحزن شوق عامله ايه دلوقت برضوا مش عايزه تاكل. 
زياد اطمن هي اتحسنت النهارده بس الي هيجنني انت ليه مش هايز تدخل اوضتها؟ 
الجد مش هاين عليا اشوفها بتمو*ت قصاد عيني. انا عاجز 
زياد بعد الشر باذن الله هتكون بخير بس انت قول يارب 

اماجمال سند علي العربيه  وكان متابعها وهي بتضحك وتقلد الحراس الي هي خرجت من قدامهم بالسر ومحسوش وتكمل ضحك 
جمال اخيرا نطق يلا نتفسح 
شوق بضحك ياريت يا جمي 
جمال احلا جيمي دي ولا ايه 
جمال اخدها ل دار الايتمام وهناك فضلت تلعب مع الاطفال بفرحه والاطفال نفسهم كانوا مستنينها لانها من زمان مرحتش عندهم  اول مراحت لقت بنت بتبصلها بحزن 
شوق بحنان جودي مكشره ليه 
جودي ماما شوق وحشه 
شوق بخضه انا؟ 
جودي ايوه سيبتيني لوحدي كتير ومش سالتي 
شوق قربت منها وحضنتها وقالت كان غصب عني بس جبتلك هدايا كتير عشان اعتزر ليكي  طفل وانا يا ماما بنت وانا يماما وفجاه كلهم استنوا الهدايا  جمال بسرعه باااااس والله جابت لكله بس انت اهدا 
وشوق لعبة كتير وخرجوا  
جمال تحبي نروح فين شوق ادته عنوان 
وبعدين اخدها ليه واتفاجاء انه  دار مسنين واول مدخلت شافت ست كبيره بتعيط وهي بتقولها  شوق شوق انتي وحشه 
شوق حضنتها وهي بتقول ليه بس يا جنات 
بصتلها بعتاب وقالت سعيد ضر*بني وانتي مش بتيجي تدافعي عني  
شوق بهدوء قالتلها متزعليش  
وراحت للحاج سعيد شوق بغضب مصطنع انت ضر*بتها تاني ليه مش انا قولت لو عملت كده ها*حبسك في اوضة الفيران مش هتلعب معاهم؟ 








سعيد بغضب لعبة مع منير وسبتني 
شوق بغضب لو حصل كده تقولها انك زعلان مش تضر*بها وفيها ايه لما تلعبوا سوا انتوا التلاته؟ 
بصلها بغضب وهو  بيقول لاء هي حببتي انا تلعب معايا انا بس ها 
شوق حضنتهم وصالحتهم علي بعض وبدات تلف في الدار علي الكل والكل عارفه  
جمال هي جنات وسعيد دول مالهم؟ 
شوق بابتسامه السن عمل ل جنات زهيمر وبمرور الوقت بقت زي مانت شايف طفله بتفتكر حياتها نادر واوقات كتير بتنسي وحتي انا النهارده  فكراني مره تانيه لاء 
جمال طب وسعيد 
شوق ده يبقي جوزها متجوزين عن حب 23سنه وابنهم الكبير ما*ت والصغير تعب جدا وبرضوا  ما*ت وهو من زعله علي مراته وولاده جاله حاله نفسيه وبقي زي مانت شايف بس مبينساش حاجه واحده 
جمال ايه هي. 
شوق انه بيحب جنات ومش بيسمح لحد يقرب منها وكل خناقهم بسبب هزرها مع اي حد غيره 
جمال  ياه هو في حب كده 
شوق لمعة في عنيهة دمعه وقالت في بس لليستاهل 
جمال قال طب وانا استاهل؟ 
شوق اسال قلبك هيدلك  ويلا نشوف شغلنا 
دخلت شوق دار المديره وابتدت تديها الادويه الي اتعودت تجبها للمرضي وهي بتسال علي واحده منهم والمديره صدمتها انها اتو*فت 
شوق وابنها رجع استلم الجثـ*ه؟ 
المديره با شوق ده مكنش بيسال فيهة ولا بيدفع فلوس وكنا بنصرف عليها من مساعدات اهل الخير هيسال لما تمو*ت؟ 
شوق بس لازم كنتوا تبلغوا دي امه وواجبه ي..... 
قاطتعتها المديره انها قالتله احنا بلغنا
شوق وبعدين 
المديره بصت للارض وقالت يستحسن متعرفيش رده 
شوق دموعها نزلت وقالت اتد*فنت فين؟ 
المديره  مدافن الصدقه الي ف ****"""ممدفن رقم***"
شوق ابتسمت بين دموعهو وودعتها 
شوق بصت لجمال الي قال مبلاش نروح 
شوق بدموع عشان خاطري هقرالها الفتحه  وفعلا راحوا 
لما خلصوا شوق كانت هتتكلم بس جمال  قال الباقي عندي رن علي وسيم وقاله حاجه وخدها وراحوا يزورا اهله ولقوا وسيم داخل ومعاه مامتها الي فؤحت لما شفتها رغم حزنها علي تعبها والرعشه والاضطراب الي ف جسمها 
قعدوا شويه وخرجوا









شوق  عارفه اني تعبتك بس ممكن اشوف بابا؟ 
جمال ابتسم وقال طلبك اكر يا ست البنات واخدها للبيت لقته مقفول وخبطت علي جومانا الي دخلتها واستقبلتهم ولما شوق سالت علي باباها جومانا اتوترت بس جمال بصلها بتوسب فابتسمت وقالت انه مسافر من كام يوم 
شوق بهدوء لما يجي بلغي جمال وهو هيبلغني  
جومانا حاضر وشويه وخرجوا  جمال ركب وشوق جنبه وساق بصمت واول موصلوا ووقف العربيه 
قالت بشرود بايا ماله؟ 
جمال مهو مسافر اهو 
شوق بتاكيد متاكد انه بخير؟ 
جمال ايوه طبعا امال هكذب ليه 
شوق معرفش شوف انت..... 
جمال بهدوء الي اشوفه اننا اتاخرنا وجده هينفخنا 
جمال اخد شوق وجاب سلم وطلعها من الشباك وودعها ومشي واوا مدخلت ونامت علي السرير واتغطت النور قاد مبدرى يا هانم 
شوق...... 



تحميلات

أختر ما تريد:

تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق