رواية غرام الصقر الفصل السادس 




صقر وأشرقت بتوتر : خير يا دكتور غرام كويسه
الدكتور : اه الحمدلله هي فاقت ومعجزة أنه فاقت بس ده بسبب ربنا وبفضل دعاكو بس.....
صقر : بس إيه
الدكتور : هي فاقت بس حلتها مش كويسه وعماله تعيط وعاوزه تقوم بس هي لس تعبانه
صقر : طب ممكن ندخل 
الدكتور : ممكن وحولو تهدوها 
صقر وأشرقت دخلوا 
غرام ببكاء : أشرقت روح فين روح عيش مش كده اكيد ممتتش روح مستحيل تسبني هي عارفه اني بحبها هي زعلانه مني بس والله غصب عني أنا بحبك انتي وهي ومش عاوزه حد فيكم يسبني
أشرقت بدموع : خلاص أهدي
غرام ببكاء : طب هي فين أنا سمعتك أنا كنت سمع بس مكنتش عارفه أتكلم هي مش هتموت صح 
أشرقت وهي بتقرب علي غرام : أنشأ الله يحبيبتي مش هيحصل ها حاجه
غرام بتوسل : طب أنا عاوزه اروح اشفها
وبعدين بصت لصقر بتوسل وصقر قلبوا وجعوا عليها اوي 
صقر : خلاص ماشي تعلي اوديكي تشوفيها
وفعلاً صقر سند غرام ومشي معاها وأشرقت مشيت جانبهم
********* 
أمام غرفة روح أسماء فاقت من الغيبوبة وسيلا وقفة جنبها مسنداها 
وفي نفس الوقت وصل يوسف الهاشمي أبو سيلا و شيماء مرات يوسف و ( حازم أخو سيلا الصغير عنده ١٨ سنه وهو شاب وسيم و يملك حفت دم لا يشبه سيلا ولا يشبه أحد ولاكن في الطبع يشبه روح و أسد ) 
شيماء زوجت يوسف : متخفيش يا اسماء أنشأ الله هتبقى كويسه 
أسماء : أنشأ الله
أسماء بعصبية : انتي إيه الجابك هنه مش مكفيكي الحصل لبنتي جوه بين الحياه والموت وده كله بسببك أنا قلت من الاول إن انتي واحده كزابه وعاوز تجوزي ابني علشان فلوسو وبس
غرام بدموع : لا والله أنا بحب روح وعمري متمنتلها حاجه وحشه
اسماء بعصبية : طب ايه الجابك تاني أحنا مش عاوزين نشوف وشك تاني لو عندك دم أمشي من هنا
صقر في الحظ ديه فقض كل ذرة هدوء
صقر بعصبية : أنا مسمحلكيش تتكلمي معها بشكل ده أنا مستحملك بس علشان مقدر ظروفك أما أنك تغلطي فده أنا مسمحشي بيه أبدا











اسماء : وانت مين انت علشان تدافع عنها بشكل ده 
صقر  : أنا بأ صقر محمد الشافعي وهي تبأ مدام صقر محمد الشافعي
هزهي الكليمه وقعت عليهم مثل الصواعق في البتسم وفي الحزن 
أسد جيه وقف أمام غرام وبصلها في عينيه وهي هربت من نظرة عنيه وبصت في الأرض 
أسد : انتي فعلا اتجوزتي
صقر : ايه مسمعتيش ايوا اتجوزت ومسمحلكشي تكلمها تاني 
غرام : أنا عاوزه اشوف روح 
أسماء : أنا مستحيل اخليكي تدخللها ولا تقربي منها 
الدكتور في الحظ ديه جيه 
الدكتور : كد مينفعش النتوا بتعملوا ده دي مستشفى محترمه 
غرام بدموع : احن اسفين بس انا عاوزه ادخل اشوف روح 
الدكتور : انتي مين 
غرام : أنا غرام صحبتها
الدكتور : خلاص تقدري تخشي تشوفيها
اسماء : ليه هي تخش طب منا ممته 
الدكتور : علشان المريضة طول العمليه مبتنطاشي غير بأسم غرام وممكن المريض تكون محتجلها وتقدر تفوق معها 
غرام : شكراً يا دكتور 
وفعلاً غرام دخلت لروح وكانت روح حوليها الأجهزة من كل جانب وقناع الأكسجين كان محطوط علي وشها والمحلول متوصل لدرعها 
غرام أعدت جانبيها ودموعها نزل مسكت أيد روح
غرام : روح روح انتي سمعاني أنا عارفة انك سمعاني أنا بحبك اوي يا روح روح انتي لزمن تصحي أنا مش هقدر اعيش من غيرك انتي الوحيده البتفهميني من غير متكلم أنا والله كل الأنا عملتوا كان غصب عني علشان احمي ملاك و احمي ماما أنا والله ماكنت عاوزه اعمل كده مش هتصحي علشان احكيلك كل الحصل معايا ااااااااه ااااااااه ياروح ... أنا مش هقدر اعيش من غيرك ... ا..نا . ودلوقتي بدأت غرام تنهار من البكاء .. أنا عارفه انك زعلانه بس والله غصب عني ....  اااااه ...اااااه أنا مش هسامح نفسي لو انتي جرالك حاجه أنا السبب أنا السبب اهيا أهيأ اهيا..... 
ودلوقتي غرام نزلت راسها علي السرير جنب روح وتحديداً جنب درعها وعمال تعيط وفجأة غرام حست ...............
***********
عند نرمين وملاك في البيت
ملاك بدموع : مااااامااااا مااااامااااا 
نرمين بخضه : مالك في ايه ايه الحصل 
ملاك  : روح يا ماما عاملت حاتسه في عربيه خبطتها وهي دلوقتي في المستشفى
نرمين : اه ازاي طب احنا لزمن نروح يلي أدخلي البسي 
ملاك  بدموع وخوف : حا.. حاضر ..يا ماما 
     بقلم  /  Meno     
    
       """""  في المستشفى""""""
غرام نزلت راسها علي السرير جنب روح وتحديداً جنب درعها وعمال تعيط وفجأة غرام حست بايد روح بتتحرك 
غرام بفرحه : روح روح حبيبتي انتي صحيتي ههههههه أنا فرحانه اوي
روح عنت مسك الأكسجين : غ.را.م 
غرام بفرحه : خلاص متتعبيش نفسك أنا هندي لدكتور 
غرام طلعت تجري علي بره بفرحه 
غرام : روح فاقت روح صحيت حد ينادي لدكتور 
الكل فرح وعيطوا من كتر الفرحة
أسد بفرحه : بجد انا هدخل اشوفها
الكل دخل لروح 
اسماء بدموع : انتي كويسه يا روح ماما 
روح رفعت ايديها ومسحت دموع أمها
الدكتور : كد مينفعش يا جماعه لزمن المريضة ترتاح كد مينفعش الكل يطلع باره 
وفعلاً الكل طلع بر وفي الحظ الكل خارج فيها نرمين وملاك وصلو 
غرام وقفت أدام أمها وبتعيط وفجأة وقعت بس في اتنين لحقوها نعم انهو الصقر و الأسد 
صقر بعصبية : ابعد ايدك عنها
أسد بعند : طب ولو مبعتيش
صقر مسك غرام بدرع وأيده التاني ضرب أسد بلبوكس وسقط أسد علي الارض
وصقر شال غرام ودخلها الغرفه
صقر : هي ايه الحصلها يا دكتور 
الدكتور : لا عادي ده بس إرهاق لأنها لس تعبانه احن هنعلق لها محلول ونشا الله لم تفوق هتبقى كويسه
بس دلوقتي سبوها ترتاح شوي
وفعلاً خرج صقر و ملاك وأشرقت من الغرفه ونرمين وقف بره في صراع مع عقلها وقلبها قلبها بيقولها تدخل لبنتها بس عقلها بيقولها مش هي السبتك ومشيت ومعرفتشي حتي تاخد رايق قبل متجوز 
أشرقت من جنبها : متخفيش يا طنط هي كويسه
نرمين تصطنع البرود : أنا مسالتيش ومش عاوزه اعرف حاجه عنها 









أشرقت : مهو بين انك مش قلقان خالص 
نرمين بتتهرب من الموضوع : طب وروح عامل ايه دلوقتي
أشرقت فهمتها : الحمدلله بقيت كويسه
نرمين : طب الحمدلله 
أشرقت: طب مش عاوزه تشوفي غرام
نرمين : لا مش عاوزه 
صقر جيه عاليهم ونرمين كانت مديق منو 
صقر: أشرقت ممكن تخلي بالك من غرام عقبال مرجع 
أشرقت بضيقه : هو انا هستن لم انت تيجي تقولي ازي اخد بالي على صحبتي
صقر ادايق بس أتفهم الموضوع وسبهم ومشي 
نرمين: أشرقت هي غرام تعرفوا منين
أشرقت بتوتر : مش عارفه
نرمين حست بتوتر ها : طب انتي كنتي تعرفي أنها مش بتحب أسد 
أشرقت  : لا والله غرام محكتلنش عن حاجه
نرمين : طب انتي تعرفي قبل كده
أشرقت بتوتر : لا عمري مشفتوا
طب أنا هروح اطمن علي روح مش هتيجي تطمني عليها معيا 
نرمين حست انها تعرف حاجه وبتتهرب من الموضوع : لا ازاي امال أنا جي ليه يلي نروح 
أشرقت  : ملاك احن هنروح نطمن علي روح خلي بالك من غرام
ملاك بحزن : ماشي 
***************
في مكان مقطوع 
شخص : انت ازاي تجوز 
صقر  : ليه حرام اتجوز 
شخص : انت عارف كويس انت اتجوزت مين 
صقر : ايوا عارف












شخص : بس انت كده بتزعل الكينج منك 
صقر : متخفش هي مش هتعمل حاجه قول للكينج بتاعك انو ميخفش 
شخص : انت ازاي تكلم كده الكينج لو سمعك هيزعل 
صقر : وانا مبخفش 
شخص : عمتن برحتك الكينج بيقلك لو هي حاولت تدخل في الشغل هو مش هيرحمها 
صقر : مش هيقدر
شخص : برحتك أنا قلتلك خلي بالك الكينج بيحبك و مش عاوز يخسرك 
صقر : وانا هفضل معا بس كد مش هينفع أنا عاوز اعرف مين هو الكينج أنا بقلي كتير بشتغل معا
شخص : قربت متخفش 
وبعدين كل واحد ركب عربيتوا ومشي
************* 
"""""" في المستشفي"""""""
..... : متخفيش هتبق كويسه
بتلف ملاك بتلاقي شخص وسيم واقف وراها 
ملاك : انت مين 
. ...... : حازم يوسف الهاشمي 
ملاك : انت أخو سيلا
حازم : ايوا وأنتي اسمك إيه
ملاك : ملاك ياسر الجارحي
حازم : أنا عارف انك خايف علي غرام بس متالايش هتبقى كويسه
سيلا بمكر : انت وقف مع البت دي ليه 
ملاك : بت لم بتك أنا لي اسم زيك علي فكره 
سيلا : ميشرفنيش أن اسمك يتنطق علي لساني 
حازم : في ايه يا سيلا انتي بتكلميها كد ليه هي كنت عملتلك حاجه
سيلا : انت متعرفش الأنواع ديه بتفضل تلف ورا الواحد لحد متوقعوا وبعدين تجاوزوا علشان فلوسو
ملاك : علي فكره بأ اخوكي هو الحيه وقف معيا وانا اساسا ميشرفنيش أن أقف مع ناس زيكوا 
وراحت سيبهم ودخلت عند غرام الغرفه
حازم بس لسيلا بحزن : علي فكره عيب كده انتي ازاي تكلميها بتريق ديه 
سيلا : وانت مالك بدفع عنها كد ليه 
حازم سبها ومشي وهي اديقت
*********  
عند روح في الغرفه
روح : خلاص يا ماما أنا بقيت كويسه بتعيطي ليه دلوقتي بس 
اسماء : يعني انتي مش حاسه بتعب 
روح ببتسامة : لا يا ماما 
وفي الحظ ديه البابا خبط 
ودخلت أشرقت و نرمين 








اسماء : ايه الجابك مش كفايه البنتك عملتوا
أسد : خلاص يا ماما و بعدين غرام هي ملها روح كانت بتجري والعربيه خبتطها 
اسماء : انت لس بدافع عنهم بعد كل العملوا 
روح : ايوا يا ماما محدش لي زنب أنا كنت بجري 
اسماء : طب وكنتي بتجري بسبب مين مش بسبب البنتها عملتوا 
نرمين : أنا عزراقي انتي من حقك تديقي بس انا كنت جي اطمن علي روح ومشي 
وخلاص اطمنت 
أشرقت : استني يا طنط 
وخرجت وراها أشرقت و أسد 
روح : عجبك كده اهي زعلت 
اسماء بستغراب : إنتي هتجنينيني انتي واخوكي


تحميلات

أختر ما تريد:

تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق