رواية احببت مجنونة الجزء الثاني الفصل العاشر 


يوسف بيروح بيت هشام علشان يقابل جودي وبتفتحلو رودينا 
رودينا_ اهلااا بالعريس 
يوسف_  اهلا بيكي، انا شفتك قبل كده 
رودينا_ ايوه حصل شوفتني لما كنت هنا انت وباباك واختك 
يوسف_ تشرفنا، اسمك ايه
رودينا_ اسمي رودينا وياريت تقولي يا رورو عشان مبحبش حد يندهلي باسمي من غير الالقاب 
يوسف لنفسه_ باينها مجنونه 
رودينا_ اااه عارفه اكيد بتقول مجنونه بس الله يسامحك
يوسف بتردد_ لا يافندم مقولتش كده حضرتك لطيفه
رودينا_ ربنا يخليك يا جو 
يوسف باستغراب_ جو 
رودينا_ ايوا دلع يوسف انت عمرك ما حد دلعك 
يوسف_ كتير بس مش من اول مره يعني 
رودينا_ قصدك ان انا قليلة الذوق وبدلعك من غير ما اعرفك ربنا يسامحك عن اذنك 
يوسف باستغراب_ استني انا مقولتش كده، يابنت استنى
ملك _ ههههه اتفضل، متخدش عليها دي هي كده لما تحب تفتح كلام مع حد  
يوسف _ ربنا يحفظها هي لطيفه  فعلاً امال فين عمي و طنط 
ملك _ جوه اتفضل هندهملك
يوسف متشكر.. بتدخل ملك وفجاه بيسمع حد بيقول بسبس بيبص الجهه التانيه يلاقي رودينا بتعمله بايدها علي رقبتها ك نوع من التهد'يد 











يوسف _ نعم ودا معناه ايه 
رودينا_ تبصله بغد'ر وتمشي تروح عند جودي 
جودي_ ههههه يخرب عقلك عملتيله كده ليه 
رودينا بثرثره_ اختبار قدرات ذهنيه وعصبيه وانفعاليه لازم نختبر قوة تحمله مش احسن ما تجوزيه ويطلع عصبي ويطلقك،،  احنا لازم نعصبه من دلوقتي علشان لو قفش وعمل حآجه وحشه لا سمح الله، احنا نفركش من الاول،، واحنا علي البر مش احسن ما تطلقي وانتي وراكي عيلين
جودي_  اممم مفهمتش منك كلمه بس انا  جاتني  فكره  
رودينا _ ايه 
جودي _ انتي  عارفه  طبعا  ان انا مش متحمسه للجوازه دي ما تيجي  نطفشه او بالاصح انتي   تطفشيه وكمان تخليه هو  اللي  يرفض يتجوزني ايه رأيك 
رودينا _ حرام عليكي نطفشه ليه ده  شكلو  كيوت،  ايه رأيك  تدهوني طالما  مش  محتاجاه  
جودي _ بتتكلمي جد  
رودينا _ ايوه خساره هو  حد  لاقي عرسان  دول شحو خالص  من السوق  
جودي _ ههههه  اتفقنا 
رودينا _ خروبيتك انتي  صدقتي بقا انا اخد فضلتك 
جودي _ انتي  رز'له يابت مش  انتي  قولتي  خساره 
رودينا _ بصراحه  هو  خساره بس مش لدرجة اخده يعني 
جودي _ طيب  خلاص  متخدهوش بس ممكن  تطفشيه بس هو اللي يرفضني ويقول مش عاوزها
رودينا _ بسسسس لقيتها  انا  ابينله حته من مفصل الكتف واخليه يجي ورايا وبعدين امسك فيه زي حميده لما مسكت ابن حميدو في  المطبخ  واصر'خ واقول حاول يسر'ق اعز ما املك 
جودي _ ههههههههههههههه يارب بقا همو'ت لا مش لدرجة دي وبعدين هو ميعملهاش 
رودينا_مين ده اللي ما يعملهاش حبيبتي دا راجل يعني يعمل اي حآجه عاتشي 
جودي_ لا لا يا رودينا انا عرفاه ده بيتكسف من خياله 
رودينا_ لا ياشيخه بقا بيتكسف من خياله، بت انتي متخلنيش احلف اني او'قعه 
جودي_ صدقيني، ايوه انا مش قابله اتجوزه بس هو محترم 
رودينا بتحدي_ اااه طيب بس خليكي فاكره كلامك ده كويس يا حلوه يا بلحه يا مقمعه 
جودي_ ههههه ماشي خلينا نشوف رهان علي 100 جنيه بس لو خسرتي  ساعتها هخليكي تغسلي المواعين أسبوعين 
رودينا_ ماشي تلاته ياستي وسعي كده 
جودي_ رايحه فين
رودينا _ ملكييش دعوه اتفرجي وانتي ساكته وبترمي شعرها لورا بغرور مصتنع وتروح  عند يوسف 

في  شركة ياسين  

انور _ ياسين انت لازم تشوف حل مع رياض علشان زودها اوي 
ياسين _ في  ايه يا انور 
انور_ الاستاذ اختار بنت ملها'ش لازمه  عشان  تشتغل معانا، برغم اني انا قولتلها تمشي 
ياسين _ ملهاش لازمه ازاي يعني مالها 
انور_ محجبة ياسيدي وشكلها لخمه وبتتكسف وبتخاف تتكلم حتي 
ياسين _ طيب  خلاص  اهدا انت وانا هشوف الموضوع ده 
انور _ تمام انا قولتلك وانت تتصرف  
ياسين _ خلاص  روح  انت وانا هكلمه يجي وافهم الموضوع ده 
انور _ تمام يا King 
ياسين بيطلب رياض يجي  عنده  

بيت مراد  

مراد قاعد وماسك التليفون ومتردد يبعتلها ولا لا 
مراد لنفسه _ انسا مبقاش ينفع انت كلامك معاها بقا غلط دلوقتي 











جودي ماسكه تليفونها وبتفتح الشات تلاقيه نشط 
جودي _ فاتح اهو مبيكلمنيش! طبعا تلاقيه بيكلم السكرتيرة ابومعرفتك امممم انا هضايقه 
جودي _ مراااد بتعمل ايه  
مراد تترسم علي وشه ابتسامه ويرد بسرعه _ ولا حآجه  عاوزة ايه 
جودي _ اصلي زي ما انت عارف مبعرفش اختار لبس بنفسي 
مراد بإبتسامة _ وبعدين 
جودي _ هصورلك كام طقم وتقولي البس ايه 
مراد _ ليه كده رايحه فين 
جودي _ اصل جو عندنا وانا عاوزاه يشوفني حلوه 
مراد بتنهيده _ انتي بتكوني  حلوه باي لبس 
جودي بإبتسامة _ رايك كده يعنى 
مراد _ اكيد
جودي بتردد_ انت خلاص اقتنعت بجوازي انا ويوسف 
مراد بوجع _ لا 
جودي _ ليه طيب  انت مبتحبهوش؟! 
مراد _ واحبه ليه المهم انتي تحبيه 
جودي بشرود _  مش عارفه بحبه ولا لا،  بجد انا محتاره وحاسه اني تايهه 
مراد _ امتي لحقتي تتعاملي معاه علشان تكوني في الحيره دي علي حد علمي انكم مكنتوش صحاب 
جودي تقصده بالكلام _ طول عمره صاحبي وقريب مني،  بس انا ولا مره فكرت ان ممكن  اكون  بحبه دايما شيفاه صاحب واخ وبس
مراد _ غريبه المفروض تكوني فاهمه انتي حاسه بايه لا اخ لأما حبيب
جودي _ مش عارفه كل اللي اعرفه انه لما يبعد عني انا بكون ضايعه من غيره     وبدموع،  تفتكر انا حبيته؟!
مراد بوجع _ وتضيعي ليه ماهو عندكم روحي اقعدي معاه علشان تكوني مرتاحه وتعرفي تحددي ده حب ولا لا ،  يلا سلام انا مشغول  دلوقتي وبيقفل ويرمي التليفون علي الكنبه 
بقهر_ بضيع من غيره وبتحبه ومش  عارفه  تحدد بتحبه ولا لا؛ لدرجة دي تأثيره عالي كده،  براحتك تحبيه تكرهيه براحتك خالص 

جودي بدموع _ ايه اللي انتي قولتيه ده دا كلام يتقال،  حصلك ايه من امتي بقيتي كده

رودينا قاعده مع يوسف هي وياسمين وهشام وملك وعماله تبص بنظرات موجهه ليه ومبتسمه ابتسامه خفيفه 
يوسف يحاول يبعد نظره عنها بتوتر ويرجع يبصلها تاني 

يوسف لنفسه _ مالها دي بتبصلي كده ليه 
هشام _ مشربتش قهوتك ليه 
يوسف بتوتر_ ح حاضر هشربها 
رودينا بإبتسامة_ اشرب وقولي ايه رايك انا عملاها بايدي وتغمزله بعنيها 
يوسف يبرق بعنيه من الصدمه _ ج جميله ممتشكر 
ياسمين _ تسلم ايدك القهوة فعلاً حلوه يا رودينا
ملك_ طول عمرها شاطره في  القهوه ودي الحاجه الوحيده اللي بتعرف تعملها ههههه 
رودينا _ ظلماني والله يا مامي انا شاطره في كل حآجه وتبص ل يوسف بإبتسامة 
يوسف بتوتر_ امال فين جودي 
هشام _ بتجهز ياسيدي 
ياسمين _ جووودي ايه هتقضي طول اليوم بتجهزي نفسك هو يوسف غريب 
جودي بتيجي _ اسفه علي التأخير ازيك يا يوسف وبتمد ايدها تسلم
يوسف _ الحمدلله انتي عامله ايه  
جودي _ بخير الحمدلله
رودينا _ تعالي تعالي انتي واقفه ليه وبتشد ايدها منه 
يوسف يبصلها بنرفزه وميقولش كلمه وهي تبصله بقرف من فوق لتحت
رودينا _ اصلها تعبانه ولازم تقعد ترتاح 
يوسف بانفعال مخفي_ كتر خيرك خايفه عليها 
رودينا بإبتسامة _ متشكره اوووي 
ملك تلاحظ تصرفاتها _ رودينا خدي عاوزاكي 
رودينا بإبتسامة _ حاضر يا مامي 

بتاخدها وتدخل جوه وتمسكها بشده_ ايه اللي بتعمليه ده يقولو عليكي ايه 
رودينا _ الله انا عملت ايه يعني  
ملك _ عملك اسو'د ومهبب عماله تبصيله بطريقة مش كويسه اتلمي عيب كده دا خطيب بنت خالك 
رودينا بلوي بوز_ خلاص انا مش رايحه عندهم طالما طلعت وحشه 
ملك _ احسن بردو خليكي هنا 
رودينا لنفسها _ مش هسيبه وربنا لا اطفشه واخليه يحلم بيه بالليل ويهرب وميجيش هنا تاني في حياته البت مبتحبهوش هتجوزه ازاي 

شركة ياسين 









ياسين _ في أيه يا رياض مالك انت وانور كل شويه شكاوي 
رياض _ وشكالك قالك ايه ان شاءلله 
ياسين _ قالي علي البنت اللي انت خلتها تشتغل معانا وهي مش  مناسبه 
رياض _ مش مناسبه من اي اتجاه،  انت عارف كان ممشيها ليه 
ياسين _ علشان محجبه ولخمه دي متنفعش يا رياض انت عارف شغلنا لازمله شكل قبل ما تكون شاطره في شغلها 
رياض _ لا بقا البنت حلوه اوي كمان بس هو مش بيحب غير البنات الما'يعه 
ياسين _ طيب خلاص خليها بس بلاش عند في بعض كده مش هنشتغل وهنقضيها تصالح 
رياض _ انا بختصره علي طول هو اللي مستفز 
ياسين _ اييي خلاص بقا مش معقول كده.  خلينا في شغلنا 
رياض _ تمام  ماشي  استاذنك هروح اجيب الملفات من المكتب وراجع 
ياسين _ تمام اتفضل،  

بيت مراد 

مي بقهر _ لدرجة دي مش عاوز تشوفني عملتلك ايه عشان تقسا عليه كده،  زمان  سبتني ودلوقتي اختفيت تاني،  وبتراقب ابنك من بعيد طب وانا مش عاوز تشوفني  عملتلك ايه يا مراد غلطت في  ايه بتعاقبني علشانه 

مصطفى في مكان اخر  

مصطفى _ هتعمل ايه دلوقتي،    هتهرب منهم،  لامتي ،  انا مش قادر اتحمل تاني، عشت طول عمري لوحدي ونفسي اعيش الباقي من عمري معاكم، 
وحشتيني يا مي كان نفسي لما اشوفك تاني يكون لقائنا احسن من كده،  بس  انتي معذوره ويحقلك تعملي اكتر من كده....










باصرار' _ انا هرجع ومراد لازم يعرف اني ابوه ومي هتسامحني لو هعمل ايه مش هارتاح غير لما نتجمع مره تانيه

تاني يوم 

بيت مراد 

مراد _ مش هفطر انا اتأخرت علي الشركه 
مي_طيب اقعد كل لقمه واحده مش هينفع تمشي على لحم بطنك كده  
مراد _ هفطر في المكتب 
مي _ طيب يا حبيبي لما توصل كلمني 
مراد _ حاضر  مع السلامه وبيمشي  
ومي بتشيل الاكل وتنضف وفجاه الجرس يضرب 
مي _ انت رجعت  تاني، يا مراد  ،  ايوه  جايه اهو.  بتفتح الباب وتلاقي مصطفى علي الباب 
مي بارتباك _ مراد مش هنا 
مصطفى _ انا جايلك انتي 
مي _ اتفضل امشي  لما يجي مراد ابقا تعاله 
مصطفى يدخل ويقفل الباب _ انا مش داخل علي واحده غريبه انتي مراتي  
مي _ انا معرفكش جوزي مات من زمان 
مصطفى _ قدرتي تقوليها 
مي _ دي الحقيقه انا جوزي مات انا معرفكش اتفضل امشي 
مصطفى بتنهيده _ مش همشي يامي، انتي وحشتيني ومتعرفيش السنين اللي عدت كانت صعبه عليه ازاي وانا بعيد عنكم 
مي ببكاء _ وبعدت ليه من الاول،  انت فاكر انك هتغيب كل ده وترجع تلاقيني مستنياك وفرحانه برجوعك 
مصطفى _ ايوه واديكي استنيتيني ومحاولتيش ترفعي قضية عشان تطلقي و تعيشي حياتك 
مي بانفعال _ عشان غب'يه مبفهمش انا ضيعت عمري وانا على زمة واحد ميت بس طالما طلعت عايش طلقني يا مراد 
مصطفى يقربلها وميفصلش بينهم غير سنتيميترات قليلة وبندم_ والله وحشتيني 
مي _ من فضلك ابعد عني انا معرفكش  
مصطفى _ وحشتيني 
مي بتنهيده _ ابعد عاوزه امشي 
مصطفى بتركيز في ملامحها اللي متغيرتش وعنيها الخضره اللي لسه بنفس جمالهم _ لسه زي ما انتي وكأن ممرش يوم واحد 















مي بدموع_ انا مبقتش مي القديمه انت دمر'تني وعجزتني بدري
مصطفى يحط ايده على خدها ويمسح دموعها _ مستعد اعمل اي حآجه عشان انسيكي اللي عدا بس اديني فرصه واحده 
مي بارتباك_ تمشي من هنا دا اللي انا عاوزاه 
مصطفى يبصلها بتركيز من غيركلام 
مي تبص للارض بارتباك _ يلا امشي
مصطفى بتنهيده _ انتي مش عاوزاني امشي ، عارف اني وحشتك وكنتي مستنياني ارجعلك، عشان كده مهما تقولي انا مش هسيبك 
مي ببكاء_ مبقاش ينفع خلاص، اقول ايه لمراد 
مصطفى_ اقوله انا لازم يعرف ان ابوه عايش 
مي بترجي _ لا اوعا 
مصطفى بأصرار_ لازم يعرف، متخافيش انا هقوله علي كل حآجه ولازم يعرف انك.غصب عنك كدبتي عليه 
مي ببكاء_ مش هيسامحني
مصطفى _ اكيد هيسامحك بس يمكن ميقدرش يسامحني انا 
مي تبعد عنه _ انت متعرفش هو عاش ازاي طول عمره بيسألني عليك برغم انه مشفكش بس انت بنسباله حآجه كبيرة  
مصطفي_ عرفت من اهتمامه بانه يعرف عني كل حآجه، وصعب عليه اني اعترفلو، مش عارف هقدر اواجهه ازاي بعد ما يعرف
مي _ تستاهل الي انت فيه دلوقتي انت مش صعبان عليه قد كده 
مصطفى_ عارف اني استاهل واديني بدفع التمن 
مي _ دوق شويه من اللي انت دوقتهولي 
مصطفي يقربلها ويبصلها بإبتسامة_ اللي عيشتيه ميجيش واحد في الميه من اللي انا عشته وانتي بعيدة عني 
مي ببكاء_ مش مصدقاك لو كلامك صح كنت رجعت 
مصطفى _ كنت بحميكي مني 
مي _ بتحميني منك ليه هو  انت كنت  هتق'تلني يعني  ولا  ايه 
مصطفى بدموع _ ايوه 
مي _ ايه 
مصطفي _ ايوه  كنت  هق'تلك 
مي بذهول _ انت  بتقول  ايه 
مصطفى بخن'قه_ صدقيني ده اللي  كان  هيحصل،  انا  اخر  فترة كنت خطر علي اي حد 
مي بارتباك وخوف _ ي يعني انت  اللي 
مصطفى ببكاء _ ايوه  انا 











مي تحس الدنيا  بتلف بيها وترجع خطوات للخلف 
مصطفي ببكاء _ غصب عني انتي  عارفة  هو  عمل معايا ايه 
مي  تكمل للخلف وهي مصدومه وبتترعش
مصطفى يقرب منها_ انا  عارف  انك  خايفه  منى  بس خلاص  انا  اتعالجت والله يعني  مستحيل  اعملك  حآجه  وحشه 
مي ببكاء _ بعد  ايه ابويا اتعدم بسببك انت ازاي  قدرت تضحك علي الناس كلها،  انت كنت  في  المصحه يومها،  يبقا ازاي عملت  كده 
مصطفي _ دفعت للممرض علشان يساعدني
مي ببكاء وانفعال_ ياريتك ما رجعت يا شيخ،  انت جاي تاني  ليييه امشي يلا  ارجع  مطرح ما جيت  وبتذقه لبرا 
مصطفى يمسك ايديها ويكتفها وبترجي_ هسلم نفسي صدقيني بس مش  دلوقتي 
مي _ سيبني يا مراد احسن  والله  اصوت،  ولا اقولك  اقت'لني احسن، ما انت قت'لت ابووك 
مصطفى _ كان يستاهل اللي  حصله،  بس انتي  مستحيل  اقدر اعمل فيكي  كده،  انتي الوحيدة اللي حسيت معاها  بالامان بعد موت امي 
مي بانهيار_ يا فرحتي احمدك يارب مش  هي'قتلني عشان كنت كويسه  معاه زي امه،  انت مجنو'ن ولازم تتعالج يا مراد فاهم يعني  ايه مجنون ابوك كان  عنده حق  لما رماك في المصحه 
مصطفى بانفعال يضر'بها بالقلم _ قولتلك كان يستاهل اللي  حصله ولو انا معملتش كده  كان  غيري  هيعمل فاهمه  
مي ببكاء _ اي حد  غيرك انت مينفعش  تعمل  كده ازاي  قدرت 
مصطفى _ الي شفته منه مكنش قليل ده كان سبب انت'حار امي فاهمة،  حبسني في المصحه وخلا الدكاترة يعمل  كل  حآجه  علشان اطلع مجنون واخيرآ حبسك عشان تخلفي مني غصب وعارفه يعني  ايه واحد شحط طويل يخاف من الضلمه وتيجي بنت تقعد معاه عشان ميخفش وكانه عيل،  كل ده هو  اللي  عملو 
مي _ امشي يا مراد  متحاولش ترجع تاني،  وابعد عن ابني الله يخليك ابعد عنه  
مصطفي بوجع _ مي انا  لو بقيت  لوحدي  تاني  انا  هنت'حر 
مي ببكاء _ تبقا صلحت غلطتك 
مصطفي بوجع _ عندك حق،  وفجاه بيطلع مسد'س ويصوبه تجاه راسه 
مي بذهول _ لا يا مراد،  الله  يخليك  اوعا انا معرفش قولت  كده  ازاي، 











مصطفى ببكاء _أنتي  صح انا  مينفعش  اعيش تاني  
مي بترجي_ مراد هات المسد'س،  خلاص  بالله  عليك  هننسا اللي  حصل  ونرجع نعيش مع  بعض  
مصطفي يغمض عينيه ويبتدي يضغط علي الزيناد لكن مي بتمسك ايده  بسرعه والر'صاصه تروح بعيد 
مي بانفعال وايد بتترعش  _ انت تستاهل بس انا مش هقدر اشوفك ميت 
مصطفى _ ولا انا هقدر ابعد عنك،  بيمسك ايديها ويكتفها ويقبلها قبله طويلة كادت أن تقطع انفاسها، وهي تستسلم له وكأن شي لم يحدث وكأن ما مرت بها تبخر مع احتضانه لها
،
"  استغفر الله العظيم نروح  لابطالنا التانين ونسيبنا من دول عشان عيب يلا بينا "

قدام الشركه مراد
بتيجي جني  زي كل يوم  ف بتلاقي  ياسين واقف مكان ما قابلها امبارح 
جني تروحلو _ انت 
ياسين بإبتسامة _ ايوه 
جني _ خير واقف كده  ليه
ياسين  بابتسامة _ تصدقي لو قولتلك ان رجليه جابتني هنا  ومعرفش ايه السبب  
جني بتوتر_ ط طيب عن اذنك 
ياسين _ جني 
جني _ نعم 
ياسين بإبتسامة_ مفيش خلاص  اتفضلي  
جني بارتباك تمشي  من غير ما ترد 
وياسين واقف وراها يبصلها بصات شيطا'نيه _ سهله طالما هعرف ذوريق مراد منك برغم انك باين عليكي غلبانه بس مش مشكلتي 

مراد في المكتب قاعد علي الكرسي وماسك تليفونه  وبيتفرج على  الشات بتاع جودي بتأمل واكنه بيقراه لأول مره،  وفجاه بتوصله رساله منها 










جودي _ مراد 
مراد بفرحه و وجع في  نفس اللحظه_ صباح الخير 
جودي بتنهيده _ مراد  انت وحشتني اوي هترجع امتي 
مراد _ مالك 
جودي بدموع _ انت بقيت بعيد عني خالص وانا متعودتش انك تبعد بشكل ده 
مراد _ وهفضل كده علي طول 
جودي _ ليه طيب ايه اللي جد 
مراد_ اللي  جد انه مبقاش ينفع خلاص 
جودي ببكاء _ علشان هتخطب يعني  
مراد بتنهيده_ وده سبب قليل؟! 
جودي _ بس يوسف  عارف  اننا زي اخوات واكيد مش  هيزعل من الموضوع  ده 
مراد بوجع _ بس احنا مش  اخوات يا جودي،  انتي  مش  اختي انا من اهل وانتي  من اهل تانين خالص 
جودي بدموع _ يعني  ايه 
مراد _ يعني متكلمنيش تانى


تحميلات

أختر ما تريد:

تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق