رواية احببت مجنونة الجزء الثاني الفصل الاول 

 
بعد 18 سنه 

جودي _ ياسو قولي انك بتهزري معايا  
ياسمين _ لا مبهزرش مالو مراد شاب زي الورد 
جودي _ يعني انا اعيش طول عمري بوزي ف بوزه ولما اتجوز اتجوزه هو بردو, انا نفسي اغير عتبه 
ياسمين _ تغيري ايه,, بت انتي بتتكلمي عوجيزي كده ليه اتعدلي 
جودي _ اغير عتبه يعني اجدد وبعدين الواد مراد ده ايده تقيله اوي ومننفعش مع بعض،،، احنا صحاب وزي الاخوات ينفع اتجوزاخويا ي يرضيكي؟!  
ياسمين _ اخوكي ايه،، هطيريه من ايدك يابت الهبله ابقي قابليني لو حد بص في وشك 
جودي _ خليهم يبصو في قفايا هاهاهاع 
ياسمين _ اتعدلي بقولك ما تضحكي عدل 
جودي _ هو يوم مش معدي بصي ياستي انا هريحك لو مراد اتقدم انا هوافق 
ياسمين _ حبيبتي ايوه كده  
جودي _ بس خليكي متاكده انه مش هيتقدم 
ياسمين _ ملكيش دعوه انتي بس 

بيت مراد 

مراد _ ميمو انتي بتهزري صح، انا وجودي لا مينفعش 
مي _ ومينفعش ليه بقا تكونش راضعين علي بعض  
مراد _ لا متربين مع بعض، في المدرسة مع بعض في النادي مع بعض لغيت ما كرهتها ثم جودي صحبتي وبس 
مي_ مفيش حآجه اسمها صحبتي هي بنت وانت ولد، يابني الله يهديك جودي مننا وعلينا ومش هنلاقي زيها وبعدين هي شكلها كده بتحبك 
مراد _ بتحبني?! ههههه استني وربنا لا اتصل بيها اقولها 
مي_ لا لا يا مراد اوعي عيب
مراد _ ههههه استني بس دي هتفصل ضحك... الو ايوا يابت سمعتي اللي سمعته ههههه
جودي _ لا مسعتش قول انا نفسي اضحك 
مراد _ ميمو بتقول انك بتحبيني   
جودي _ وانت صدقتها .. والله الس'تات دول ناقصين عقل يا مراد ياخويا 




















مراد _ سمعتي يا ميمو، يارب نهدا انا مش عاوزها ولا هي عاوزاني ارتاحو، مش كده يابت ولا انتي بتحبيني ومخبيه 
جودي _ عاش ياصاحبي انا معاك في اي حآجه تقولها.. وبهمس، ابعد عوزاك 
مراد _ استني.. باي ياميمو انا خارج  
مي_ دا ايه العيال دي صحاب ايه هو في صحبيه بين ولد وبنت 

مراد _ ارغي 
جودي _ اوعا يا مارو تضعف احنا علي العهد 
مراد _ اضعف لا طبعا انا عاوز حآجه جديده انا حفظت شكلك 
جودي _ اتفقنا... هتروح النادي؟!
مراد _ مش عارف لسه 
جودي _ طيب انا هروح النهارده لو فكرت تروح يعني  
مراد _ تمام ماشي يلا في دا'هيه 
جودي _ حبيبي يلا في مصيبه 
وبيقفلو مع بعض  

بيت هشام 

هشام بعصبيه _ يااسمين 
ياسمين _ مالك علي الصبح 
هشام _ فين الز'فت الشراب 
ياسمين _ مش انا قولتلك تلات الاف مره انه في الدرج المخصص ليهم انت بتنسا ليه 
هشام _ اي درج في عشر ادراج قدامي
ياسمين _ اهو اهووو الدرج افتكره مش فاضيه ادورلك علي كل حآجه 
هشام _ اتغيرتي اوي كنتي قطه مغمضه ايه حصلك
ياسمين _ وبقيت مفتحه يعني مالك يا هشام 
هشام _ مالي يعني.. انتي اللي مش بتهتمي بيه خالص وطول الوقت مع بنتك 
ياسمين _ يالهوي يا راجل انت بتغير منها 
هشام _ بصراحه اه انتي بطلتي تدلعيني 
ياسمين_ ههههه ادلعك حاضر مدلعكش ليه، تعاله عاوزاك 
هشام _ لا انا زعلان  
ياسمين _ علشان خاطري يا بيبي 
هشام_ ههههه حلوه بيبي بس مش كبرنا عليها 
ياسمين _ لا انت وحدك الى كبرت انا لسه 40 سنه 
هشام _ اااحم 
ياسمين _ ونص 
هشام _ اااحم 
ياسمين _ يعني 43 كده
هشام _ اااحم 
ياسمين _44 والله ما هزود شهر تاني  
هشام _ حلوين ثم انتي لسه قمر وانا بحبك في اي سن 
ياسمين _ حبيبي ياهشام ربنا يخليك ليا  

جودي تدخل راسها من الباب _ ياااعيني ياااليلي 

هشام _ لو مسكتك يا جودي هق'طع رقبتك 
ياسمين _ تستاهلي مش عيب تجس'سي علينا 
جودي _ انا لسه جايه ع فكره وبعدين انتو اللي سيبين الباب مفتوح 
هشام _ عاوزه ايه خلصي عاوز ابص لوش امك عشان يومي يحلي 
جودي _ ههههه استغفر الله العظيم يارب في ايه يا اتش ما تقدر اني لسه واقفه،،،  
هشام _ ههههه اخلصي قولي عاوزه ايه 
جودي _ حبيبي انا بس جايه اسلم عليك واشوفك عشان بتوحشني 
ياسمين _ كد'ابه متصدقهاش 
هشام _ ومين قال اني مصدقها عاوزه ايه يابت 
جودي _ مبلغ بسيط قد كده  
ياسمين _ مش قولتلك 
هشام _ عارفها مصلحجيه، عاوزه كام وليه 
جودي _ يعني هما خمس الاف بس 
هشام _ ليه 
جودي _ هجيب بيهم شوية حاجات 
ياسمين _ وحاجات ايه دي ان شاءلله الي ب 5000 
جودي _ هجيب جزمه وفستان وشنطه وشوية مكياج يا ماما الله يخليكي متوقفيش في الموضوع عشان عرفاكي مش هتسكوتي غير لما يرفض 
هشام _ خلاص يا ياسمين سيبيها، ماشي انا هديلك الفلوس بس لو مشفتش الحاجات اللي قولتي عليها هنفخك 
جودي _ الله يسامحك يعني انا هكدب عليك يا اتش 
هشام _ لا مبتكدبيش بصراحه خلاص تعالى ورايا 
ياسمين _ هتبوظها بدلعك ده والله 
جودي _ الحق يا هشام دي بتعارض كلمتك 
هشام _ بس يا سوسه لو اتفتحنا مش هنتسد 
ياسمين _ بتقول حآجه ياهشام 
هشام _ بقول انك نعمه ربنا رزقني بيها يا روحي 

في النادي 

جودي بتجري في النادي بلبس رياضي وحاطه الهاند فري وفجاه بتخبط في شاب ويوقع منها التليفون
جودي _ اااي مش تفتح 
الشاب يتجاهلها ويكمل جري 
جودي بغيظ تعلي صوتها_ انت حيو'ان ماشي تنطح في الناس يعني
الشاب بيسمعها ويرجعلها تانى _ افندم 
جودي _ بقولك انت حيو'ان بتنطح، في حآجه 
الشاب اسمه ياسين _ انتي عارفه لو انتي مش بنت كنت عملت فيكي ايه 
جودي _ ولا تقدر تعمل حآجه انا ادو'سك هنا 
ياسين _ تدو'سيني انا؟!  
جودي _ واللي يتشددلك 
ياسين يبصلها بتركيز _ بصي كده علي العيون دي وافتكريها كويس علشان انتي بنت مش متر'بيه وانا هربيكي
جودي بغيظ تضر'به بركبتها تحت الحز'ام وتجري 
ياسين بوجع _ اااه طيب وربنا ما هسيبك، وبعد شويه يجري من نفس النحيه عشان يلحقها بس مبيلاقيهاش 
ياسين _ هتروحي مني فين مسيرك تيجي تحت ايدي وانا هخلع را'سك عن رقب'تك وبيرجع تانى خطوتين وبعدين بيشوف طرف حد مستخبي ورا الشجرة، بيمشي براحه نحيته بعد ما عرف انها هي ويمسكها من قفاها _ تعاليلي 
جودي بخوف _ ا ان انت لو عملتلي حآجه انا همو'تك ع فكره 
ياسين _ كمان دا انتي يومك مش فايت انا عمري ما بنت اتجرأت وغلطت فيه، تعالي بقا وبيحاول يضر'بها بالقلم بس هي بتوطي بسرعه وايده بتيجي في الشجرة  
ياسين بوجع _ ااااه وربنا ما هر'حمك ويجي يمسكها تاني بس بيلاقيها بتجري بعيد 

بتطلع جودي جري برا النادي ف تقابل مراد وهو جاي بالعربية
جودي بتوقف قدامه _ مراااد استنا 
مراد يوقف بسرعه وينزل_ غب'يه افرضي كنت دو'ستك 
جودي بخوف _ في واحد بيجري ورايا عاوز يضر'بني 
مراد _ نااعم هو مين ده تعالي ورهوني 
جودي _ لا لا انا مش هروح بس انت هتلاقيه طويل كده وليه عضلات وشكله قت'ال قت'له اهو هو ده روح اضر'به 
مراد بيبلع ريقه _ بتقولي قتا'ل قت'له؟!  
جودي _ ايوه وكان متعصب تصدق ايده اكبر منى كان هيضر'بني بيها الحيو'ان شبه الحما'ر الهم'جي روح اط'حنه وعرفه مقامه 
مراد _ وانتي فكرك بعد وصفك ده انا هدخل عادى ما يضر'بك ولا يقت'لك حتى، انا مش داخل وهو حسابه عند ربه بقا 
جودي _ انت جبان ياض 
مراد _ بس متقوليش جبان انا اقدر اروح اخب'طه خبطتين بس مش عاوز حد يقول اتخانقو بسبب جودي 
جودي _ شوف. ازاي وانا اللي كنت فكراك جبان طلعت خايف عليا 













مراد _ شفتي بقا
جودي بزعيق_ انت هتروح ولا اروح انا اشوف حد يقدر يضر'به 
مراد _ خلاص دا انتي صداع مبيجيش من وراكي غير المشا'كل انا هروح واجيبهولك متكت'ف 
جودي _ جدع انا هستناك هنا  

بيدخل مراد وبيطلع ومعاه ياسين 
جودي باندهاش_ يخر'بيتك دا طلع راجل ونفذ كلامه... ايه ده بيضحكو ليه نهار اسود انا هستخبا، وبتنزل تستخبي تحت الكرسي  

مراد _ وحشني والله يا ياسين فين ايامك 
ياسين_ حبيبي يا مراد وانت كمان كنت واحشني والله.. امال فين البنت اللي قولتلي مستنياك

جودي بتسمع الكلام وتعرف انهم طلعو صحاب وتفضل تلطم لما سال عليها
مراد_ مش عارف ياخي تلاقيها روحت بعد ما الحيو'ان الهم'جي كان عاوز يضر'بها
ياسين _ يضر'بها؟! 
مراد_ ايوه ياسيدي قابلها جوه واته'جم عليها من غيرسبب
ياسين يبتدي يفهم_ لا ياشيخ
مراد_ ايوه تصدق بتقول انه شحط وشبه الحما'ر الهمجي
ياسين بغيظ_ هي قالت كده 
مراد_ ايوه انا هكدب عليك يعنى.. استني ااااهي اطلعي مستخبيه ليه
ياسين اول ما بيلمحها بيجري يفتح باب العربيه ويمسكها من رجلها ويشد 
جودي بصراخ_ الحقني يا مراد الغب'ي 
مراد باندهاش_ في ايه ياسين اهدي 
ياسين_ اسكوت انت وربنا ما هسيبك تعالي بدال ما رجلك تت'خلع في ايدي
مراد يشد فيه علشان يسيبها_ في ايه فهمني
ياسين بغيظ_ ماهو انا الحما'ر الهجم'ي اللي قالتلك عليه تعاااالي 
ياسمين بصراخ_ مرااااد اعمل حآجه انا اتحشرت ورجليه اتفصلت خليه يسيبها 













بيت هشام  

ياسمين _ هي دماغها انشف منه 
مي_ انا مش عارفه ايه العيال دي، ازاي كل السنين دي مع بعض وقلبهم ما مالش 
ياسمين_ علشان مع بعض بس لو بعدو هيفهمو، دي جودي مبتقدرش تعمل حآجه غير لما بتسالو هو قبلي انا وهشام
مي_ نفس الموضوع بيحصل مع مراد طيب وبعدين هنعمل ايه 
ياسمين _ اممم نبعدهم 
مي_ ودا ازاي بقا 
ياسمين _ يعني انا احكم عليها انها متقابلهوش علشان سمعتها وانه هيوقف حالها 
مي بنغزه _ يوقف حالها 
ياسمين _ لا لا مش زي ما انتي فهمتي والله ما قصدي حآجه 
مي_ فهماكي مفيش داعي تبرري، بس انا قلبي وجعني عليه قوي،  
ياسمين _ هو لسه بيسأل علي ابوه 
مي بدموع _ ايوه، دايما يسال ويقولي هو ملهوش صور ليه ومات ازاي وانا كل اللي بقوله انه حصل حر'يق في بيتنا القديم واتحر'قت كل حآجه تخصه 
ياسمين _ والله حرام عليكي يامي مهما كان اللي حصل مينفعش تقوليلوه كده. 
مي ببكاء _ وينفع اللي هو عملو يعني دا سابو قبل ما يشوفو ومسالش تاني قولت اكيد هيرجع مستحيل يقدر يبعد عننا بس اهو 23 سنه ومفيش اي خبر عنه 
ياسمين _ هيرجع انا متاكده بس انتي عارفه هو كان تعبان وغصب عنه 
مي بانفعال_ كان خدني معاه طيب كنت وقفت معاه ونسيتله كل حآجه شافها 
ياسمين _ معلش حاولي تنسي 
مي_ ياريت اقدر بس ازاي ده ابني مراد علي اسمه وشبه بدرجة كبيرة 
ياسمين_ ربنا كبير  
مي بتنهيده_ ونعم بالله 

في مكان اخر  

جودي _ هو اللي خبط فيه وقعلي فوني حتي بص اتكسر ازاي  
ياسين_ اجبلك عشره بداله بس مكنش ينفع تغلطي 
مراد _ خلاص ياجماعه حصل خير 
ياسين _ انا هسامحها علشان خاطرك انت بس 
ياسمين بتريق_ لا ونبي سامحني الله يخليك مش هقدر اتنفس لو لسه زعلان 
ياسين بانفعال _ شوفت قلت الا'دب بت انتي انا مش راضي اجيبك من شعر'ك احترام ل مراد 
مراد _ الله يخليك يا حبيبي والله 
ياسين _ حبيبي انت والله يا مراد... شاقطها منين البت دي  
ياسمين _ يشقط مين يا متخ'لف انت 
ياسين _شوفت قل'ت الادب 
مراد بجديه_ اهدو مش كده عيب احترموني شويه، ثم ايه شاقطها دي انت كمان 
ياسين _ انا اسف بس انا عارف انك معندكش اخوات ف اكيد مش اختك يعنى  
مراد_ هي فعلاً اختي مش لازم تكون من نفس الاهل 
ياسمين _ شوفت الادب اتعلم
ياسين _ انا ماشي عشان معملش حآجه تزعلك مني يا مارو 
مراد _ ماشي ياغالي كلمني 🤙











جودي_ تعرفه منين الم'تخلف ده 
مراد_ دا ياسين كان زميلي في الجامعه اول سنتين وبعدين سافر يكمل بره 
جودي _ ااااه، متبقاش تعرفه تاني شكله مش عاجبني 
مراد _ وانتي مالك انتي، يلا شوفي رايحه فين  
جودي_ هروح اشتري هدوم تيجي معايا 
مراد _ لا 
جودي _ ونبي ونبي يا مارو تعاله معايا عشان تساعدني اختار ايه 
مراد_ يابنتي ما تشوفي بنت تروح معاكي الناس بيفهمونا غلط 
جودي_ ما انت عارف اني مليش صحاب غيرك، بطل ند'اله وتعاله معايا
مراد _ ماشي اطر'قي قدامي، وفجاه يلمح حد لكن بيختفي.... 
جودي _ ايه مالك 
مراد _ مش عارف بس زي ما يكون شفت حد بيبص علينا 
جودي _ فين ده 
مراد _ مش عارف، يلا بينا سيبك 


تحميلات

أختر ما تريد:

تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق